Trimming av 125
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] [ Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

06.05.05

Trimming av 125 cc Trialmotor.

Det er ikke som å trimme en 2,5 HK Sachs fra syttitallet.

Egenskapene i en moderne trialmotor er et resultat av lang tids forsøk/beregning/konstruksjon - utført av ingeniører på fabrikken. Men, motorene er beregnet for den vanlige forbruker (særlig på 125, mens 250/300 er ofte utviklet for toppkjørere). Fabrikken legger vekt på at 125 kjøres stor sett av begynnere + at prisen skal være overkommelig. Derved ligger det latente muligheter til å modifisere detaljer og justeringer for å oppnå høyere motoreffekt. Gjør man slike inngrep bør man vite hva man holder på med !!! Gjør du en feil vil motorstyrken synke, eller bunndraget forsvinne, for ikke å snakke om motorskader som verste resultat.

Det finnes meget få fagfolk ( utenom de som er på fabrikken) som er i stand til å forbedre en trialmotor, du kan antagelig telle de på en hånd i hele Europa. Disse vet hva som kan/skal gjøres. Det er mye håndarbeid og da koster det også noen lapper.

Fra Motorsyklisten AS har vi fått beskjed om mulighetene for Sherco og Beta 125.

Sherco er i utgangspunktet en "ferdig" 125, den har en sterk motor som drar på alle registre og går jevnt og ren, bra nok for de fleste. Men vil du ha mer krutt så kan du få sykkelen modifisert av den spanske "motorguruen" Paxau (han har bla. laget alle Sherco motorer). Paxau tar en full justering og fintilpassing av motor og noen andre detaljer, resultatet er en uhyre sprek motor. En slik Paxau jobb koster deg kr.8.000 og jobben må bestilles sammen med ny sykkel slik at den kan gjøres i Spania før forsendelse til Norge. Motorsyklisten AS ordner dette for deg. Et annet alternativ er å reise med sykkelen til Spania, men da må du bestille termin.

Beta er ikke så ferdig når den leveres som standard. Sykkelen har lett for å gå "fet", boble litt på noen turtall, motoreffekten ligger noe under Sherco og GasGas. Derfor kan det være en god investering å få en gjennomgang av Beta motoren. Etter en slik gjennomgang vil du ikke bare ha en Beta 125 som går rent - men også en merkbar større kraft på bunnen og på toppen, slik modifisert er den på høyden med andre merker og vel så det. Modifiseringen av Beta er et resultat fra forsøk som den norske trimningseksperten Jan Gjestrum Larsen (Larvik) har gjennomført. Det Gjestrum Larsen ikke vet om en trialmotor er ikke verd å vite.

Beta modifisert i Norge ved samarbeid mellom Gjestrum Larsen og Motorsyklisten AS = kr 5.750.- (kan gjøres på nye og brukte)