Forgasser Juster.
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] [ Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

09.3.01

Forgasserjustering, et "must"   i Trial !

Forgasseren kan du sammenligne med en "miksmaster" som skal blande noen ingredienser - noe som skal bli til noe spiselig og velsmakende. Dersom sammensetningen av disse ingredienser ikke stemmer (dårlig kokk) så smaker det vond og vår kropp ønsker helst ikke å ha det. I forgasseren blandes kun to ingredienser (bensin og luft) og derfor har kokken en lettere oppgave. Disse ingredienser skal stå i korrekt forhold til hverandre - avhengig av: motortype, bruksområde, turtall, temperatur, høyde over havet osv.

For å ha en god kjørende trialsykkel må forgasseren være riktig justert. Her skal vi prøve - på en enkel måte - å forklare forgasserens grunnprinsipp og dens justering. Tegningen (nederst) viser grunnprinsippet i de 3 hovedfaktorer i forgasseren. Du ser hva som har mest innvirkning på hva: Tomgangsdyse og mengdeskrue har hovedinnvirkning på tomgang og 1/4 gas. Dysenål fra 1/4 til 3/4. Hoveddyse fra 1/2 til full gass.

Dell'Orto PHBH-26 forgasser. Lang pil viser stempel justering. Kort pil viser mengdeskruen

Her ser du forgasserens 3 viktigste arbeidsområder

Mikuni Trialforgasser 26

En grunnbetingelse for at forgasseren skal kunne utføre sitt arbeide er - at den er innvendig ren og uten vann. Derfor er det uhyre viktig at luftfilter holdes ren og filterkassen tett, at slange fra filterkassen til forgasser er ordentlig montert og tett ! Neste viktige basisbegrep er flottørstanden. På italienske forgassere (Dell'Orto) måles flottørstanden med flottørlokk av og forgasser opp/ned, fra messinggaffel til anlegg for flottørlokk 18-19 mm. Om justering er nødvendig - legges skive mellom forgasserhus (sete) og flottørventilen. På japanske forgassere (Mikuni og Keihin) - se instruksjonsbok.

De billigste forgassere (f. eks. originalforgassere på eldre Fantic 50 og  på Mini syklene) har ingen mengdeskrue. derved kan de ikke optimeres som andre forgassere, det er noe man må leve med.

Vi ser altså at dersom vi bytter tomgangsdysen - så endrer vi motorgangen på tomgang og de laveste turtall. Som regel har fabrikken montert en tomgangsdyse som de anbefaler og i de fleste tilfeller gjør en klok av å ikke tukle med skifting av denne.

Mengdeskruen har oppgaven med å finjustere blanding av bensin og luft. denne skruen er kon på innerste ende. Ved å skru denne inn eller ut endrer du blandingsforholdet.

Derimot er dysenålen noe vi kan justere med. Forgasseren er fra fabrikk utstyrt med en dysenål som de anser som best egnet til bruken i gjeldende sykkel. (skift aldri nåler til andre typer - uten å være ekspert på området !). Denne nålen henger i senter av forgasserstempel og den kan flyttes noen hakk opp eller ned. Dersom den flyttes ned så vil motoren få mindre bensin, dersom den flyttes opp så vil det gi mer bensin.  Nålen er kon, derved strømmer mer bensin gjennom nålekanalen når nålen løftes (det vris på gassen).

Hoveddysen har ansvaret for bensinmengden fra ca 1/2 gas til full. Dysestørrelsen står gravert på dysen, desto høyere tall - desto større hull.

Hvordan skal en så anvende disse justerings muligheter ?  Har du mistanke om at omtoren går for fet (for mye bensin) så henger du nålen laver eller bytter til mindre hoveddyse, eventuell begge deler. Mener du den får for mye så gjør du omvendt. Motoren går for fet dersom det blir sorte plugger, og/eller reagerer treg på gassen. Motoren går for mager når tomgangen er ujevn eller jagende (motoren går på tærne).

Mengdeskruen bør justeres riktig. Fra sykkel produsenten er det anbefalt en "tommelstilling" som f. eks. kan være 2 omdr. ut. Det første du gjør er å starte sykkelen og deretter justerer du tomgangen slik at motoren går "litt" raskere en det den normal bør gjøre (motoren må være varm). dette gjør du ved å skru på stempeljusterskruen. Deretter skruer du (med skrutrekker) lufteskruen inn og ut - 1/2 omdreining ad gangen. OG LYTTER. Du vil merke at turtallet vil forandre seg litt etter noen sekunder. Dette gjør du så lenge inn til du har funnet det punkt hvor tomgangen er HØYEST, i denne stillingen har forgasseren den beste luft/bensin blanding den kan oppnå med de dyser og den nåleposisjon som er valgt. Deretter vil tomgangen antagelig være for høy, den justeres da ned med stempelskruen. Pass på at det alltid er litt (bare meget lite) slakk på gasswiren. Slakken justerer du med stillskruen på toppen av forgasseren.

Med denne veiledning burde du være i stand til å holde grei kontroll på funksjonen av din forgasser. Men her kommer en par tillegg tips.

Ventillekkasje: Dersom forgasseren renner over eller du har uvanlig ofte sure "våte" plugger - tyder det på et ventilen ikke tetter når flottørkammer er full (altså når flottøren løfter ventilen for å si fra at det bør ikke komme inn mer bensin). Da må ventilen skiftes, slike ventiler er utsatt for slitasje.

Vannperle: Sykkelen går på tomgang og meget lav turtall men fusker eller stopper når du gir mer gass. Det er sannsynlig at det ligger en eller flere vannperler i flottørhuset, når du gir gass suges perlen mot hoveddysen og blokkerer denne. Eller hoveddysen er forstoppet.

Avleiringer: Dagens bensin har mange tilsetninger, etter tid kan noen av disse tilsetninger feste seg til veggene i dyser og kanaler. (noe som merkes på små forgassere, ikke i den grad på store mc og bil forgassere som har større kanaler). Disse avleiringer er så harde at de ikke kan fjernes med trykkluft. etter hvert vil de altså forårsake ujevn gange eller kullkaste justeringer. Eneste utvei er en ordentlig rensing av hele forgasseren, til dette anbefaler vi spesialmidler som f. eks GUMOUT forgasserrens.

Artikkelforfattere: Jan Gjestrum Larsen og Maarten Mager

Dell'Orto tegning: 1A Lufteskrue, 2A Stempel justerskrue, 3A hoveddyse, 4A forgassernålen i stempel, 5A tomgangdyse.