Alle 125 i Test
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] [ Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

15.02.05

Liten kubikk men mye moro.

Vi sammenligner alle 4 tilgjengelige 125 modeller.

Testen er utført av TRIAL MAGAZINE og de har brukt en gruppe førere som sprer seg fra mosjonisten til elite. Derved kan man ha uttalelse fra flere synsvinkler. Vi bringer her et utdrag fra testen.

BETA Rev-3 125: Det er en fryd å se den og beundre den sterke rammen som har vært sentral på en rekke modeller. Den er så lett å manøvrere at den falt i smak hos alle førerne. Forgaffelen er presis og progressiv som bidrar til lettkjørtheten. Den bakre demper uten lenkarmer fungerer også meget bra, men kunne være litt tregere på returen, særlig når man kjører tøffe kanter. Bremsene er topp og gir ingen grunn til noe kritikk.

Motoren har en kurve som er helt jevn, ikke så sterk på topp som Sherco men ellers behagelig å dosere. Noe som medfører at den tilgir noen kjørefeil. Særlig i en seksjon med sand viste den myke kraften seg fordelaktig, du kan slippe gassen langt ned uten risiko for motorstopp. Vi må bare bekrefte at den italienske motoren er noe av det fineste vi har kjørt. Clutchen kunne være noe mykere. Vekt 71 kg.  Sluttdom. Pluss: Avbalansert motor, estetisk utseende, lettkjørt. Minus: Litt hard clutch, dårlig lim på decaler 

GASGAS 125 Pro: Denne sykkelen er så pen at en skulle tro man sto foran en autentisk fabrikksykkel. Ergonomien virker perfekt, fin balansert kjennes den nesten som en sykkel. Den bakre støtdemper fungerer utmerket og progressiv. Derimot er den 38mm tykke forgaffelen for stiv. Bremsene er topp men bakbremsen en smule upresis. 

Motoren virker meget sterk, men bare på høyt turtall. Den mangler kraft og dreiemoment på lav turtall, derved må det stadig brukes clutch og gasses for å få frem noen hester. Den er vanskelig å dosere, særlig for ferske kjørere. Heldigvis hjelper den fine clutchen til å takle problemet. Giringen går lett men det er ofte vanskelig å få satt sykkelen i fri. Første gir er en smule for høy. Vekt 69 kg Pluss: Lettkjørt, vekt, utseende. Minus: Motor uten dreiemoment, for høyt 1. gir

SCORPA 125: Meget pen og med en del fine deler for øyet. Den virker vel avbalansert men har en noe høy tyngdepunkt. Føreren blir stående noe forover, dog blir man fort vant til det. Kjøreegenskapene er noe redusert pga. den høye vekten og store svingradius, noe som medfører et handikap i trial seksjoner. Støtdemperen bak er grei nok for å ta turer i fjellet men egner seg mindre for trial med kanter. Forgaffelen er derimot fullt på høyden. Forbremsen er for svampete mens bakbremsen virker bra. 

Motoren er en 4-takt med relativ lav ytelse, den har en fin progressiv kurve og er lett å beherske for ferske nybegynnere. Derimot kan kraften ikke sammenlignes med sine 2-takt konkurrenter. Clutchen er hard og upresis. Sykkelen egner seg best for kjøring på skogsveier osv. Prisen er gunstig og så må vi huske å nevne lyden som er en fryd før øret. Som utstyr finnes bla. sett med mer ccm. Vekt 83 kg. Pluss: Fin for turer i utmark, pris, lyd. Minus: Kraft, clutch, forbrems.

SHERCO 1.25: Dersom den ikke hadde 125 decaler kunne man tro at det er en 250. I likhet med søstrene 2,5 og 2,9 reflekterer den høy kvalitet og topp utstyr. Styret står såpass høyt at man har en fin kjørestilling på denne vel balanserte og meget lettkjørte sykkelen. Forgaffelen har en uklanderlig oppførsel og viser sine egenskaper ved å ta hindringer nærmest automatisk. Derimot har støtdemperen bak en noe for treg reaksjon. Bremsene er topp og progressive. En artig sak er den gjennomsiktige tanken som minker risiko til å gå tom.

Utrolig at det dreier seg om en 125, man får nærmest inntrykk av å kjøre 250. Kraften finnes over hele registeret, fra det laveste turtall til en kraftig topp, til og med på 3. gir. Med litt trening kunne den brukes i vanskelige Elite seksjoner ( TrialAvisa anmerker: Her snakkes om spanske Elite seksjoner !). Clutchen er myk, progressiv og lett doserbar, giring går som i smør og det er lett å finne fri. Vi er blitt meget overrasket over denne sykkelen. Vekt 68 kg.  Pluss: Imponerende kraft, finish, lettkjørthet. Minus: Bakkdemper noe for treg.

 TrialAvisa taker TRIAL MAGAZINE for å bruke utdraget.