4-Takt
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] [ 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

01.06.02

4-takt utvikling går sin gang.

Etter det en erfarer har produsentene noe på gang og de fleste er kommet rett så langt. Montesa/Honda: Er kommet så langt at de har engasjert Amos Bilbao som testfører og det er mulig at Amos stiller til start ved en av de neste VM runder, med en prototyp. Motoren skal vist nok være en sterk endret CRF motor. Sherco: Paxau sier at ha har allerede kjørt motoren, konstruksjonen baserer på samarbeide med VOR, derfor er det forstålig at en italiensk Motoringeniør  har inntatt fast plass hos Sherco. Beta: Direktør Lapo Bianchi omgir seg med hemmelighet og sier ikke noe. Men, Trueba (den spanske importøren) mener å vite at Beta har en egen motor på gang ettersom de ikke fant noe egnet som basis hos motorleveandører. GasGas: Sier at de ikke har tatt noe standpunkt, kostnadene med å utvikle TXT modellen har vært så høye at de først og fremst må tjene penger i nuet. Det er dog å anta at de kommer til å jobbe med sin egen Enduromotor. Scorpa: Har et pågående samarbeide med Yamaha, en 125 versjon er allerede moden for produksjon den dag den er aktuell og en 250/300 er i utvikling.

La det bli nevnt at vi selvsagt har lov til å bruke våre totaktere på lukket område så lenge vi ønsker i tiden fremover. Det er også tydelig at produsentene vil varte opp med nye 2-takt modeller for 2003 og det kan godt være at disse 2003 modeller blir særdeles attraktive i og med at en regner med at 4-takteren vil være tyngre og noe motorsvakere de første årene.

 

29.09.01

Kommer 4-takt motoren i trial ?

Mye kan tyde på det. De stadig strengere krav til eksosutslipp tvinger produsentene til stadig ny forskning og test. Det er almindelig kjent at det er vesentlig letter å rense avgassene på en 4-takt en på en 2-takt motor. Derfor er det forstålig at også trialprodusenter arbeider parallelt med 4-takt prosjekter. Informerte kilder kan fortelle at både Montesa, Beta, Scorpa og GasGas har noe på gang i tilfelle at det kommer et påbud eller at markedet blir moden for 4-takt.

Hvorfor ikke hoppe på 4-takt med det samme ? Svaret er enkel - i skrivende stund er 2-takt sterkere og veier mindre. Før 1975 fantes det nærmest utelukkende 4-taktere i trialsykler. Legendariske navn som Ariel, AJS, BSA, osv. herjet i trialseksjonene. Men så kom en liten spansk fabrikk (Bultaco) og presenterte en 250 2-takter De fikk legenden Sammy Miller til å kjøre den og derved var det gjort - 4-takteren hadde ikke sjans  og forsvant.

Nå står vi muligens foran en ny terskel. Dersom produsentene klarer å få like fin gasrespons har 4-takteren en del fordeler: Den bruker mindre bensin, den soter ikke plugger, den går vesentlig stillere. Bakdelene er: Den er dyrere å produsere (ventiler kamaksler, kamfølgere osv) og er tyngre. Men kanskje vi må akseptere sykler som veier 2-3 kg. mer og koster 3-4.000.- mer.

For å vise at det skjer noe kan vi her presentere 2 nyheter: Scorpa er klar med sin første, den ble avduket under Lag-VM i Frankrike. Sykkelen er en 125 med Yamaha motor, prøvekjøring vise en utrolig gasreaksjon ut fra meget lave omdreininger og en for 125 å være stor akselerasjon i og med at man kunne dra den helt fra 2000 til 9000 o/min. på samme gir. Vekten var ikke mer en 68 kg (altså omtrent som en 125 Sherco), og ikke minst en nydelig brummelyd.

En ung Italiener - Marco Montovani - har laget en prototype på basis av en Montesa block. Toppen er fra Honda og volumet er 300cc. Men inn til videre jobbes det bare med motoren, altså vil det gå noe tid før en prototye er klar. Det ser også ut til at dette er et privat prosjekt, mens Montesa selv jobber med et annet prosjekt.

Scorpa medarbeidere presenterte sin nye 4-takt 125 i sep. 01.  Sykkelen virker ferdig. foto M.Mager. Til høyre Montesa 4-takt fra Marco Montovani med Honda topp.