| |
09.12.07
Museum i Lavarone.
For en tid siden besøkte jeg et lite MC
museum i Lavarone, nord Italia. Og se der - der fantes også noen eldre
trialsykler.
Når det blir vinter slapper også trialfamilien noe av, da er
det artig å se litt tilbake på bilder og annet. Trialløp ble kjørt omtrent
så lenge det ble produsert motorsykler, etter sigende kjørtes den første
konkurransen som ble kalt Trial omkring 1910. Det var en strekning på en ujevn
grusvei som skulle kjøres uten å fote.
Nå skal vi ikke så langt tilbake i tid men titte på noen
sykler fra 60 til 70 tallet.
Bultaco Sherpa 250, modellen er fra den første serien og er utviklet i
1965 av engelske Sammy Miller i samarbeid med spanske Bultaco. Bultaco ble
en av de mest vinnende merker på syttitallet. |
To Honda'er fra tidlig syttitallet, med 4t motor. Belgieren Lejeune ble
verdensmester på en slik, det finnes noen få eks. i Norge. |
Italiensk SWM 250 med sidevogn. SWM var en anerkjent produsent av mopeder
som la inn håndkledet tidlig på åttitallet. Sidevogn klassen er særlig
populær i England. |
Triumph Tiger-Cup 200 fra sekstitallet. Det fantes mange slike, særlig i
England. Jeg hadde en et år og mekket og mekket og mekket.... |
Greeves 250, sent sekstitall, med svingarmgaffel foran, ble aldri populær
og hadde rekord i eksoslyd. |
Så er vi i 1988. Fantic 303, 250cc. Kom som 301 i 85 og modellen tok 3
VM-titler med franske Michaud. Backfjæring med monodemper ble introdusert
av Yamaha 1 år tidligere. |
Maarten Mager |