Luft trykk
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] [ Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

16.05.03

PSI - Pund - BAR ?

Nedenfor viste artikkel inneholder en feilaktig opplysning som er viktig å få rettet. Det er nemlig forskjell mellom PUND og BAR. Mange trykkmålere, (bl. a. også de som er i handelen for å måle trykket i et trialdekk, se bilde nedenfor) har skala som viser BAR. Men, når vi snakker om lufttrykk så snakker vi "normalt" om PUND.

Derved må vi tenke oss om når man bruker en måler med BAR - man må regne om (best du lager deg merker på din måler dersom den e i BAR). 1 PUND (PSI) er  = 0.06667 BAR. For å gjøre det enkelt har vi laget følgende tabell for deg:

PUND BAR
1 0,07
2 0,14
3 0,20
4 0.27
5 0.34
6 0,41
7 0.48
8 0.54
9 0.61
10 0.68

 

 

 

08.05.02

Lufttrykk, er det viktig ?

Da vi noen få år tilbake  var i England for å trene en liten gruppe norske kjører hos familien Lampkin (du vet - verdensmester far og sønn) Ville gamle Martin Lampkin vite hvilket lufttrykk en av gutta kjørte med. Konfrontert med dette spørsmål ble den lovende norske ungdommen lang i maska - han pleide slik som å ha son passe, sa han. Da forsto Martin at her var det mye som måtte læres. Gutta fikk vennlig men bestemt beskjed at til lommerusket av en trialkjører hører en trykkmåler og en liten luftpumpe.

Det gjelder om å ta seg frem i terrenget, derved er dekket en meget viktig del av sykkelen. Og for at dekket skal fungere perfekt bør lufttrykket være nøye tilpasset terrenget og føreren. Nøye valg av lufttrykk kan være avgjørende for seier eller nederlag. Det gjelder å finne justeringen som gir best mulig fremkommelighet og som allikevel ikke øker faren for dekkskade unødig.

En ser det stadig vekk på både trening og løp at utøverne justerer dekktrykket etter "gefylen" og øyemål. Spør du, er svaret ofte - vet ikke, tror det er passe. Om du har 3 eller 6 pund  kan du ikke se og føle. Du MÅ måle.

Hva du skal kjøre med kan være individuellt etter egen erfaring - men den erfaring kan du ikke få uten at du har en trykkmåler som viser deg hva du kjører med. Som en tommelregel kan jeg anbefale følgende: I bakkdekket kan en 70 kg fører ha 3 pund når føret er  variert med noe stein, noe løsjord, litt vann. Dersom det er tørr og mye skarpe stein bør en øke til 3,5 eller 4 for å redusere sjansen til å få en flerre i dekksiden. Men dersom det er regnvær og skarpe stein må du avgjøre om du vil gå ned til 3 og ta risiko. Er det et veldig sleipt føre og ikke skarpe stein, kan du gå ned til 2,8. Er du en liten fører på 55-60 kg så kan 2,8 være et greit utgangspunkt, er du tung med 80-90 kg tar du 3,5 som utgang. Å kjøre med for lite luft, medfører større ustøhet og dekket vil reise seg i midten - derved blir det mindre bakkekontakt, og - risiko for skade på dekk og felg. Også forhjulet er viktig, her har vi mer luft, en bør ikke ha under 4, ved for lavt trykk blir styringen treg, mange erfarne kjørere har 5 - 6 pund.

De store gutta har alltid en trykkmåler og en liten pumpe med i lomma eller sekken når de kjører løp (eller minderen har det med seg), de er nemlig så nøye at de justerer trykket underveis i henhold til det terrenget som venter dem i neste seksjon. Du trenger jo ikke å gå så langt - men den dagen du skulle bli så god at du er ute etter EM eller VM poeng - kommer du ikke utenom. (dette bare som et eksempel).

Du kan ikke bruke en hvilken som helst måler, de på bensinstasjon eller med vanlig klokke er ubrukelige fordi de viser for unøyaktig ved få pund. Du må altså ha en spesial måler som har skala fra f. eks. 0 til 10 pund. Slike målere kan du få kjøpt hos seriøse trialforhandlere. For vanlig oppumping av dekk kan du bruke en vanlig pumpe eller kompressor, en vanlig pumpe kan være for tung å dra med rund i løypa, derfor bruker mange en liten pumpe som er grei nok til små justeringer. Også denne finnes i trialhandelen.

                                                                                Maarten Mager