Olje i bensin
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] [ Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

10.11.05

Hvor høy % olje ?

Hvor lav kan du gå med oljeblandingen i din trialbensin ?

Dette tema er ofte diskutert og det verserer flere teorier som kan villede. Den spanske nettavisen Todo Trial har foretatt en undersøkelse og samlet uttalelsen fra eksperter, produsenter og teamledere. Vi bringer her et utdrag og kommentarer av artikkelen som kan være interessant og veiledende for trialkjørere. OBS - her snakker vi om 2-taktere.

For det første kan det slås fast at dagens 100% syntetiske to-takt oljer (nærsagt uansett merke) er ypperlige for bruken i trialsykler. For det neste er valget av oljekvalitet ikke så kritisk i en trialmotor som i en motor som blir konstant hardkjørt, som f. eks. i en cross eller roadracing motor.

Oljens oppgave er å smøre de bevegelige deler i motoren. Oljen skal danne en tynn film på de bevegelige delene som i en 2-takter er bærelager, rådelager, stempel/sylinder. (de øvrige deler som gir og clutch smøres fra girkasseoljen). Oljefilmen forhindrer skjæring, øker levetid og reduserer friksjon som derved reduserer varmgangen. Kvaliteten og motstandsdyktigheten av denne filmen står i relasjon til oljens kvalitet. En bieffekt av en glatt og resistent film er økt motorytelse, men i våre små motorer (sammenliknet med en lastebil) er det knapp målbar.

Eksempel for en 100 % (full synthetic) syntetisk olje.

En anen effekt er at olje øker effektiviteten av forbrenningen (en liter olje fullt forbrent, gir vesentlig mer kraft en en liter bensin) dvs at bensin med iblandet olje øker drivstoffets effektivitet. Hvorfor er det da slik at toppkjørerne bruker så små mengder olje ?

Da kommer vi til den 3. effekten. Olje forbrenner vesentlig saktere en bensin, all den oljen som suges inn i motoren og som ikke forbrenner - danner rester. Rester som kan avleire seg som sot, særlig på toppen innvendig og pluggen. En annen faktor er at for mye olje i bensinen gir dårligere forbrenning og derved vansker med å justere forgasser. Vi kjenner alle problemene med sotede plugger (husk dog, sotede plugger kan også komme av dårlig forgasser justering, for store dyser, tett eksosanlegg osv.) og ønsker følgelig å unngå dette. Teknisk sett kan en topp trialmotor gå på 0,5 % syntetisk olje, men de fleste toppkjørere går ikke under 1 % .

For normal bruk ( de aller fleste av oss) anbefales 1,5 % ( vi må jo betale skadene selv og kan ikke som fabrikstoppene skifte stempler og lager en gang i måneden). På 5 liter bensin går det 75 ccm olje for å komme til 1,5 %. Husk - 100% syntetisk, det finnes mange oljer på markedet med påskrift "syntetisk" men ved å se nærmere på varedeklarasjonen kan det hende at de bare har en liten andel syntetisk og resten er mineralsk. Mineralsk olje gir mindre smøring. Du  skal også være varsom med oljer som har påskrift "racing" eller "competition", ofte er slike betegnelser ikke annet en markedsføring triks.  Castrol har også en olje som det skrytes mye av, en olje på vegetabilsk basis som gir en nostalgisk lukt ut av eksosen (i gamle dager la det seg en eim over speedway banene), denne er ikke brukbar i en trialmotor med mindre du vil demontere den gjentatte ganger i sesongen for rensing.

En annen god olje for trialmotorer er de såkalte biolube oljer for påhengsmotorer, disse oljer som er 100 % nedbrytbare og har tilsetninger mot saltkorrosjon har gode smøreeffekter og kan kjøres ned til 1 %. Men det anbefales allikevel at slik olje bare brukes dersom du ikke har en syntetisk 2-takt type tilgjengelig (Tarres vant 3 VM titler på biolube olje, men det ligger jo en tid tilbake).

Viktig er også å unngå å blande oljer, dvs å fylle en tank med olje A og neste gang med olje B. Det kan være at olje A har tilsetninger som ikke "snakker" med tilsetningene i olje B, resultatet kan bli kjemiske reaksjoner som kan føre til problemer med forgasser justering. Det nevnes et eksempel som medførte at det dannet seg bitte små klumper i bensinen, disse avleiret seg i forgasser kanalene og førte til total stopp. Altså: skifter du oljemerke så kjør tanken og forgasser helt tom før du fyller den nye blandingen.

                                                                    Maarten Mager