Olje Blanding
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] [ Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

04.04.03

Ny anbefaling om olje %.

En interessant og viktig melding fra trialsykkel produsenter.

Flere av produsentene for trialsykler har i det siste kommet med beskjed om at en bør holde seg til 2% olje i bensinen. Årsaken er at de store oljeselskapene endrer stadig ikke leverer samme type bensin i alle land, den blyfrie bensinen ( i henhold til FIM regler må vi kjøre på blyfri) vi kjøper på en stasjon i Norge kan være en annen en den i Sverige eller England osv. Som kjent tilsettes bensin en rekke kjemiske stoffer som alle holdes mer eller mindre hemmelige.

Det viser seg at noen av disse reduserer oljens smøreevne slik at de som bruker 1,5% eller enda mindre kan få bærelager, rådelager eller annen skade. Har du en sykkel med bruksanvisning som sier 1,5% kan det være klok å kjøre med 2% allikevel. I tillegg bør du konsekvent bruke helsyntetisk 2-takt olje av annerkjent merke. Bruker du Castrol, Pennzoil, Valvoline er du garantert kvalitet.

 

20.01.01

Færre prikke med riktig olje.

Du er sikkert enig med meg at vi bør bibeholde full ytelse og helst litt mer i vår trialsykkel. Et av svarene er å bruke mindre penger på olje ! Erfarne motorfolk vet at en trialmotor trenger vesentlig mindre olje en en cross eller roadracer. Nybegynnere slurver for ofte med dette, du ser det tydelig når de drar oppover en lang bakke og holder myggen på avstand med sine røykskyer.

Å blande 1:33(3%) er uansett for mye, å blande 1:50(2%) kan også være for mye, å bruke 1:75(1,5%) kan være best, 1:100(1%) blir fort en risiko, 1:120 brukes av noen fabrikkskjørere - men de betaler ikke sine motoroverhalinger !

Først og fremst må du velge riktig to-takt olje for din trialsykkel - og da gjelder bare en type, det er 100% syntetisk olje. Syntetiske oljer har noen grunnleggende egenskaper som er viktige for oss. De har en ekstrem holdbar smørefilm som overgår petroleum baserte oljer mange ganger. En annen viktig fordel er at de ikke blir delvis oppbrukt i forbrenningsprosessen. De tåler også mye høyere temperaturer, noe som har en særlig fordel i luftkjølte motorer. Syntetiske oljer soter mindre en mineralske. Sist men ikke minst - syntetiske oljer tetter bedre på stempelfjærer og bidrar derved til bedre kompresjon. La deg ikke bli lurt av semi syntetiske oljer, en del oljebokser bærer betegnelsen - syntetisk. Men når du leser varedeklarasjonen ser du at de er blandet med petroleum (mineralsk) olje. Er du i tvil så kontakt leverandøren. Det er små forskjeller mellom oljemerkene når det gjelder syntetisk olje, så om du velger det ene eller andre kjente merke - betyr det ikke noe nevneverdig. (for å gi en illustrasjon over smøre-kvaliteten kan vi lese følgende anbefaling i instruksjonsboken til Beta-Techno: Bruk syntetisk olje 1,5% eller mineralsk olje 4%)

Erfaringsmessig viser det seg også at en del (gjerne de yngste, eller uerfarne foreldre) utøvere ikke har skjønt blandingsjobben og bommer stygg både den ene eller andre veien. I mange bruksanvisninger står det i dag 2%(1:50) syntetisk olje, et slik blandingsforhold er OK men du kan trygg kjøre på 1,5%(1:75). På luftkjølte motorer bør du ikke tyne oljen til 1%, men du kan gjøre det på væskekjølte. Du må dog være klar over at desto mindre olje du blander - desto nøyere må du være med målingen. Stol ikke på flaskestrekene - bruk målebeger. Går du ned til 1% kan oljefilmen som henger på veggen av måleglasset (etter tømming) være nok til at du i realiteten har fylt 0,8% . Et lite tips: Skaff deg en 20 L kanne, så trenger du ikke å måle så ofte.

Hvorfor skal vi bruke minst mulig olje ?   Noen er av den oppfatning at mindre olje gir mer motorkraft, men det er en blindgate - det er påvist i racing (ved 1:16 ble det målt størst motorkraft på en 125cc roadracing motor, ved enda mer sank kraften). vi skal redusere sottdannelsen og olje avleiringer. Det er en uting å bli nødt til å rense eksosanlegget flere ganger i sesongen, men det som er verre er et høyt forbruk av tennplugger - og verst er å kassere "femmere" fordi motoren fusker eller stopper i seksjonen.

La oss ta en par eksempler: Du kjører med meget lav turtall og balanserer bortover mellom noen sleipe glatte steiner, motoren går kanskje med 375 o/min og tenningen klarer så vidt å holde pluggen ren og derved i funksjon. Så. på et punkt i seksjonen synker turtallet til 370 o/min og "blopp" motoren stopper. Grensen mellom å klare forbrenningen og ikke - er ytterst minimal. Desto bedre olje og desto lavere % = desto lenger ned kan turtallet falle før motoren stopper. Et annet eksempel er en lang utforkjøring uten å gi gas, motoren har hele tiden noen omdreininger men forbrenner omtrent ikke. Derved akkumuleres en del olje i veivhuset, når du når bunnen av utforkjøringen har du en brå overgang til en liten bake - nå gir du full gass og hva skjer ? Det blir en par fuskeslag og "blopp". Årsaken til denne "femmer" er at en overdose av olje har dannet seg på nedkjøringen, pluggen har fått for mye sot/olje og klarer ikke å forbrenne den plutselige gassdosen.

Olje må vi ha, ellers blir det ingen smøring, men vi trenger ikke mer en det som skal til. Som du skjønner er løpsresultatet ikke bare avhengig av dine kjørekunster - men også i stor grad av dine tekniske forberedelser og sykkelens vedlikehold.

                                                                                                Maarten Mager