Det Ljuges
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] [ Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

07.01.03

Hester og Vekt ?

Det er ikke noe nytt at det ljuges like mye som sportsfiskere, når det snakkes om HK og vekt

Fabrikantene har for flere år siden sluttet å nevne HK/KW i sine brosjyrer, derved har det blitt rene gjetninger og i noen tilfeller utrolige overdrivelser. Den beste vi hørte nylig - var en påstand fra Bergen området, at en Montesa 250 skal ha 40 HK. 

Det neste som det ljuges med er vekt, her er fabrikantene flinke til å trykke vekter i sine brosjyrer og sine presse meldinger - men dessverre er det som regel urealistisk optimistiske tall. Derfor var det meget interessant å se at bladet MOTOCICLISMO har målt disse data i sin store test (poengsammendraget av testen kan leses på en annen side i TrialAvisa).

Her har vi laget en liten tabell, målingen er foretatt på bladets egen dynobenk og på kontrollert vekt:

Merke/type HK Tørrvekt
Beta Rev-3, 270 18,2 73,6
GasGas TXT PRO 280 15,0 71,2
Montesa Cota 315R 13,8 75,8
Scorpa SY 250 18,3 73,3
Sherco 2,9 16,6 72,4

En bør dog huske at det ikke bare er toppefekten som teller på en trialsykkel - viktigere er hvordan hestene kommer på turtallkurven - dvs dreiemomentet fra bunnen. Vi skal heller ikke fiksere oss for mye på vekt, vektfordeling, balansepunkt og materialstyrke har stor betydning.