Test 2002 Modeller
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] [ Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

21.01.02

Test av 2002 modeller.

Spanske TODO TRIAL har gjennomført en omfattende test av de store modeller fra alle 5 merker: GasGas, Montesa, Sherco, Beta og Scorpa.

Det er nedlagt et enormt arbeide i denne testen. Syklene er ikke bare kjørt men de har også fått en full teknisk gjennomgang. De er blitt vurdert av 8 kjørere som spenner over området nybegynner (med bare 3 mnd erfaring), trimmere, spanske B-kjørere og spansk Elite. Ikke lett å finne forskjeller på 5 sykler som alle sammen har meget gode egenskaper til å utøve vår sport. Man har prøvet å ta hensyn til det du og jeg har bruk for - og ikke bare VM akrobatene.

Testen er inndelt i teknisk betraktning, vurdering av kvalitet i konstruksjon og detaljer, motor egenskap, generell funksjon, kjøregenskaper under forskjellige forhold og med kjørere på forskjellig nivå. Hver sykkel har 5-6 sider omtale, i tillegg har hver kjører kommet med sin betraktning om sin favoritt, det er laget tabeller og det har blitt mekket.

Etter å ha studert hele denne materien har redaktøren blitt "litt" klokere  men en må si at forskjellene er ikke de helt  store, men derimot kan den ene sykkel være bedre en den andre for førerens nivå og ambisjon. At trialsykler også kan gå i stykker viste at på GasGas røyk clutchen og hos Scorpa bakdemperen under disse tester. Det bør også bemerkes at den testede Beta var en 250 og ikke 270 som i Norge.

I testen ble det gitt poeng etter en skala fra 1 til 5 på en rekke punkter som i sin tur var ordnet i kapitler. Det ville føre for langt å sette denne store tabellen inn i utdraget som vi presenterer her. Derfor har vi summert de kapitler som hadde mange punkter.

Dømme

kategori

wpe2.jpg (27904 byte) wpe8.jpg (30750 byte) wpe4.jpg (23255 byte) wpe6.jpg (29548 byte) wpeA.jpg (19878 byte)
GASGAS SHERCO MONTESA BETA SCORPA
Motor 43 50 44 42 41
Fjæring 8 8 10 8 7
Bremser 18 18 18 19 17
Kjøreegens Elite 31 32 28 30 31
Kjøreegens begyn/B 25 34 27 32 34
Konstruks detaljer 52 49 50 55 56
Kvalitet 17 20 24 25 23
Diverse 74 82 81 87 89
Servicevenn lighet 4 4 3 5 3
Total 272 297 285 303 301

Etter hver totalvurdering av hver sykkel sto en kort tekst som sammenfattet testernes opinion:

GasGas: Meget lett, kraftig motor, har klare bakdeler i glatte og bratte seksjoner pga manglende traksjon. Kan være en toppsykkel for elitefører som har vent seg til den. Moderne konstruksjon som kan modne til noe stort.

Sherco: Den er ikke best i alt men ligger jevnt i toppen, gjør et meget godt inntrykk i alle typer seksjoner, har ingen nevneverdige bakdeler og egner seg utmerket til både nybegynnere og toppførere.

Montesa: Den er tung og stor, den viser sine år. Men er fortsatt en meget konkurransedyktig modell, ikke noe for akrobater. Har den beste fjæring både foran og bak, clutchen kunne være bedre. Sykkelen har tydelig høy kvalitet og merket er kjent for å vare.

Beta: Vi konkluderer med at det er en vel balansert sykkel, stø og lettkjørt med en fin motor og en eksellent ramme. Den gir fin traksjon i glatte seksjoner. Selv om vekten er høy egner den seg ypperlig for både trimmere og elite.

Scorpa: Det dreier seg om annerledes sykkel, med meget gode egenskaper i terreng med glatt underlag og krappe svinger. Velegnet for de nye regler uten stopp. Motoren er meget snill - og kombinert med en god vektfordeling har den best traksjon av alle.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at denne testen er foretatt i Spania og  vi kan ikke trekkes til ansvar for riktigheten av påstandene.