Test av trialdekk
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] [ Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

03.05.07

Finnes et vinnermerke i trialdekk ?

Fra det spanske bladet TRIAL MAGAZINE har vi sakset et utdrag.

TrialAvisa har redusert testen til det viktigste, originalteksten er på 6 A4 sider. Riktignok er mange flere merker på markedet i Spania, derfor vil noen av de nevnte merker ikke være aktuelle her hjemme. Vi kan dog konstatere at de merker som ikke finnes her - ikke vil bli nevneverdig savnet. Testerne besto av 3 rutinerte førere og hele tiden med samme motorsykkel. Alle dekk ble kjørt med 3,5 pund lufttrykk.

Du bør også huske at mønsteret i trialdekk er bestemt av FIM, derfor er mønsteret lik å se på.

Produsentene bruker forskjellige gummiblandinger, korder, flettemønster osv. Derfor kan det være vesentlig forskjell i egenskapene på dekket.

 Michelin X 11 Competition, viser seg å være vinner av testen. Magazinet begrunner dette slik: Michelindekket må vi betegne som "Referansedekket". Dekket gir en god tilbakemelding til føreren om det slipper eller ikke, når det slipper har det de beste egenskaper for å ta seg inn - dvs gjennvinne grepet. Dekket tilpasser seg meget bra til underlaget - former seg. Det har første klases grep på tørre steiner og i pasasjer med mye løs småstein. Den har suverene egenskaper på våt underlag.

Michelin Competition, en overraskelse. Fra før viste vi at dekket er hardere og stivere i kantene en X11, derfor var overraskelsen stor da dekket fra en ny serie hold tilnærmet samme egenskapene som X11. Forskjellen var kun "litt" merkbar for tesgruppens tøffeste fører i ekstrem lange steinkanter. Dekket må dog brukes med innerslange, dvs at dersom du har en moderne sykkel med felg for slangeløs dekk, må du montere et dekkklammer. Dekket er litt rimeligere en X11.

Dunlop D 803, testens skuffelse. Når dekkgiganten Dunlop lanserer et nytt trialdekk forventer man et topprodukt. tross alt produserer Dunlop første klasses dekk til andre MC sport typer. Vi mente at testen ville bli en kamp mellom dette Dunlop dekket og X11, der tok vi grundig feil. Noen av testernes uttalelser: " for stiv i kantene", "tilbakeslår for mye i steinkanter", " mister grep uten forvarsel", "har problemer med å ta seg inn når den først spinner". I en tøff dobbelkant måtte førerne gi opp mens de kjørte nærmest med bind for øye med de beste andre dekkene.

Heidenau Trial, ingen gode egenskaper. Heidenau kommer fra Tyskland og er en produsent som hovedsakelig lager dekk til lettvektere og mopeder. Det er i grunn ikke annet å si en at dette er et dårlig valg. Dekket gir dårlig grep på både jord og stein, testførerne mente skøyeraktig at den hadde egenskaper som en fotball - slik som det spratt. I tillegg var det  meget vanskelig å montere på felg. Eneste fordel - prisen.

IRC TR 011 Winner, en sikker verdi. Dekket er produsert i Japan og er en utfordrer til Michelin. Bortsett fra en litt stivere sidevegg kan den kjempe med det franske dekket. Dekket fungerer perfekt i harde kanter men slipper litt lettere på småstein og jord. Den har god grep og former seg fint til underlaget. Den føles bra og er absolutt å regne med som et toppdekk.

Mitas ET 01, vinner på pris. dette relativ ukjente dekket ga en positiv overraskelse, noe vi ikke hadde ventet ved den lave prisen. Det gir korrekt grep og sideveggene er ikke for stive. I seinseksjoner var sprette effekten noe for høyt. I jord ga det også et godt grep. Klart at dette billige dekket ikke kan måle seg med de beste i testen men det er et brukbart alternativ.

Vee Rubber VRM 308, en taper. Dette i Tailand produserte dekket kan ikke vise noen gode egenskaper for trialkjøring. TrialAvisa sparer seg for å gjengi alle negative kommentarer fra testerne.

TrialAvisa understreker at testen er et utdrag fra den spanske testen og ikke noe som trialAvisa har vært med på. Men interessant er den - og viser vel et bilde omtrent som forventet. Når det nevnes pris i omtalen refererer dette til Spania.