Luft filter
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] [ Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

29.01.02

Luftfilteret - trialsykkelens lunge.

Har du sett lungene til en storrøyker ? Hvis ikke, vær glad - det er et forferdelig syn ! Her ser du to filter fra en Sherco trialsykkel, de har omtrent fargen som lungene til en røyker - derimot er de helt rene. Ser du nøye etter så er de litt blå noen steder, det er filterolje. Slike filter kan være brune, blå, sort, gul, hvit - men felles for alle er at de er laget av et spesielt utviklet skumstoff som slipper luft igjennom og holda skitt ute. 

Her om dagen hadde jeg en telefonsamtale med en far som skulle finne ut av hvorfor podens gamle 50cc dro så dårlig og ujevn. Han hadde jo tatt av potta og det hjalp ikke og han hadde montert ny stempelfjær og like dårlig dro den osv. osv....Da jeg spurte om når han hadde renset luftfilteret sist, ble det stille et øyeblikk, så kom svaret: " Er det noe filter på sånne sykler ? "  Slike og lignende samtaler er ikke sjeldne, ja - de hører til det daglige for folk som driver i bransjen. Derfor vil jeg her og nå gi noen tips om hvordan erfarne trialkjørere steller med sine luftfiltre.

Filterets oppgave: En moderne totakter har en sylinderbane (slitebanen i sylinderen) som er belagt med et metall som heter nikasil (i noen land også kalt nigusil). Dette materiale har minimal mekanisk motstand, derved gir det lite friksjon, noe som resulterer i flere HK og høy levetid. Men - materialet er ømfintlig for fremmedlegemer som sand, små metallbiter osv. Kommer slikt inn i sylinderen utsettes den for høy slitasje eller det kan bli en så stor skade at veggen rives opp. Filteret skal forhindre dette. I tillegg vil inntatt smuss selvsagt også slite/skade rådelager, krysspinne, stempel, bærelagre, osv.

For å løse sin oppgave - må filteret være skadefritt, ren og korrekt montert. I tillegg må forbindelsen mellom filter og forgasser være 100% tett. Bildet på høyre side viser innsuggtrakten til en forgasser på en relativ ny trialsykkel. Her var slangen mellom filterhus og forgasser montert feil, slik at den sandholdige luften fra treningsområdet ble sugd rett inn (bildet er tatt rett etter at slangen er fjernet). Gjett  hvor høy slitasje det var på sylinderen ! Reparasjonen kom på over kr.6.000.-     (Fotos  M. Mager)

 Slik pleier vi filteret: Ta det som en tommelregel at luftfilteret renses etter ca 10 timer kjøring i terrenget. Vi kjører ikke bil på asfalterte veier men en totakter i terreng ! Ta filteret ut og vask det, her finnes flere måter, noen bruker ren bensin mens andre bruker vann med Zalo eller tilsvarende fettoppløsende oppvaskmiddel. Sistnevnte er det rensligste og mest skånsomme for filteret. Etter at du har skylt filteret godt ut og vrid det meste av vannet ut, henger du det till tørk, gjerne natten over. (det lønner seg å ha to filtre, ett som er i bruk og et som er vasket og klar til bruk) Så fetter du det inn på nytt med FILTEROLJE, det er spesialolje beregnet til å slippe mest mulig luft igjennom og holde støv osv fast. Det trenges ikke mye, vri det inn og påse at der er litt fett i hele filteret. Dersom du ikke har filterolje for hånden kan du bruke CRC 556, men det er en nødløsning. Så setter du filteret på plass, pass på at det er ordentlig montert og at holderammen eller filterkassen er i orden, dersom du har en filterkasse med pakning må du også passe på at pakningen er i orden.

Bortsett fra forurensning: Er filterstørrelsen og filter plassering nøye beregnet av sykkelfabrikanten, dens volum, filterkasse, avstand fra filter til forgasser osv har innflytelse på motorens karakteristikk, som ytelse, dreiemoment utvikling, osv. Hele kjeden fra filter via innsug, forgasser, spylekanaler, kompresjonsrom, stempelporter, eksosanlegg er avstemt etter ingeniørenes beste evne for å oppnå best resultat. Endringer i kjeden medfører endringer i sykkelens oppførsel. Filteret er altså en viktig bestanddel av totalkonstruksjonen. Et forurenset filter slipper mindre luft til resten og derved forandres forgasserens innstilling og derved endres motorens gangart.