Stopp Knapp
Startside ] Opp ] [ Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

16.06.02

Stoppknapp og Påbudet.

I senere tid har det hendt at den ene og andre stoppknappen ikke har blitt godkjent av teknisk kontrollant ved et løp. Påstandene om hva som er lov og ikke lov har variert. Derfor har TrialAvisa tatt kontakt med Trialutvalget for å bringe klarhet i saken. Der fikk vi utlevert en disket med dagens tekniske reglement. Der kan man lese følgende.

Regel 37.03: Motorsyklene må være utstyrt med en tenningsbryter (stoppknapp) plassert på styret.

Derved burde saken være klarlagt. Men - styret er som regel over 70cm bred - og der finnes en rekke muligheter til variasjon. Nye sykler kommer som regel med 2 varianter av stoppknapp: A - er originalbryteren på styrets venstre side som er stor og inneholder både stoppknapp, lys og hornbryter. B - er en separat bryter montert i senter av styret. A er kostbar som reservedel og usatt for skader, B - er en bedre løsning.

Men så har altså mange eiere bygget om, og der er det mye rart. Vi viser nedenfor en del løsninger med kommentar.

En annen løsning er å bruke stoppknapp med snor. Denne brukes mye i båtsporten og i speedway, den fungerer slik at du har en snor rund håndleddet og når man drar litt hard i snoren så er det en liten klype som dras ut av bryteren - derved stanser motoren. En fornuftig sak i de tilfeller hvor føreren velter og kommer bort fra sykkelen - da vil klypa bli dratt ut mer eller mindre automatisk.

Et annet fenomen er at stoppknappen ikke virker fordi den er defekt eller har dårlig jord. Klarer man ikke å stanse en motor som går på full turtall (f. eks. når wiren har hengt seg opp eller gasshåndtaket er blitt skadet i velt og har kilt seg) ender det som regel med en skjæring, og da blir det dyrt ! 

wpe2.jpg (24387 byte)Originalbryter med lys og horn, pris ca 700-900,- wpe1E.jpg (16120 byte)Stoppeknapp, ettermontert, pris fra100-250.- Ryddig og grei løsning. wpe20.jpg (13056 byte)Originalbryter, delt og flyttet til senter av styre, kan i noen tilfeller gi dårlig jord. wpe22.jpg (21339 byte)Originalbryter (bare stoppeknapp) på f. eks. Mini-Trial. wpe24.jpg (22026 byte)Stoppknapp med ledning (båttype) knappen er montert i senter av styre.
wpe26.jpg (15489 byte)En annen variant av båttypen, men er ikke ledningen i korteste laget ? Og - tykk MC hanske er vel ikke det beste å kjøre med. wpe2A.jpg (22234 byte) Båtknapp, ledningen kan kappes passende. Det finnes flere typer, denne her koster ca kr.100.- men prisene er opp til 450.- wpe2D.jpg (16381 byte)En elegant og praktisk løsning, men dessverre ikke lenger "lovlig" i følge den nye regel. Inn/ut Bryter (pris fra 40 - 60.-) som monteres i skiltplata eller lyktehus.... wpe30.jpg (15540 byte)..her ser du 

baksiden. Disse brytere har fungert meget sikker.

Alle fotos: M. Mager

wpe3.jpg (23753 byte)Skal vi si at dette "kunstverk" er ulovlig ? ....plassert på styret. Er den ikke det da ?