Tennplugg
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] [ Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

01.06.01

Tennpluggen - motorens slave ! 

Ingen del i motoren utsettes for så store påkjenninger som pluggen, ikke rart at den streiker inn i mellom. Ved tenningspunktet har den en temperatur mellom 2000-2500 C. ! Den skal tåle opp til 30.000 volt og opp til 50 kg/cm i trykk osv. !

I trialsporten opplever vi ofte (noen kanskje alt for ofte) at pluggen ikke gidder å jobbe lenger, det er ingen gnist, eller for svak, 5 kloke hoder bøye seg over sykkelen og eieren tråkker og tråkker, svetten renner og frustrasjonen stiger - hersens sykkel !

Som regel kan du unngå disse problemer dersom du setter deg inn i pluggens egenart, typer og stell. Som i yrkeslive ellers finnes det mange slags plugger (arbeidere) som er spesialisert på forskjellige oppgaver, hver type er spesialutdannet til sin oppgave og teknikere (lærere) har brukt år på å lære de opp til sin oppgave.

Som du forstår - må vi først og fremst finne den rette pluggen for trialkjøring. Og da er nøkkelordet varmeverdi. Du har sikkert lagt merke til at pluggen har et tall som er påskrevet mellom noen bokstaver, dette tallet gir deg en indikasjon for varmeverdien. desto høyere tallet er desto kaldere er pluggen. Kalde plugger (tommelregel) er for motorer med høy motor ytelse som utvikler høye temperaturer og trykk, derfor er de på basis kalde, for eks. en 9 for en crosser. Plugger med lav tall er for motorer med mindre turtall og mindre motoreffekt. 

 

Men man kunne jo tenke seg som så at om jeg tar en "kald" plugg med høyt tall så tåler den juling og da er jeg gardert. Så enkelt er det ikke fordi den kalde pluggen har ulemper i motorer med lav turtall. "Universal arbeideren" finnes nemlig ikke.

Trialmotoren trenger en plugg med lav varmeverdi og for alle  trialsykler fra 125cc og oppover kan du ta følgende tommelregel i vårt klima: Sommer varmeverdi 6, vinter varmeverdi 5, Drar du sykkelen med deg til sommerlige Spania så tar du 7. Har du en luftkjølt modell med 50-80cc så bruker du henholdsvis 6 og 7. Saken er den at desto lavere tall pluggen har - desto mindre soter den på lave turtall - og det er et meget viktig poeng for oss. Det er allikevel ikke slik at vi kan putte i en 4 er plugg og løse hele saken. Pluggen skal nemlig tåle en porsjon varme, en 4 er tåler mindre en en 5 er og vi kan fort komme opp i en situasjon hvor pluggen blir så varm at den oppheter forbrenningsrommet slik at stemplet blir overhetet og skjærer.

Ettervert som pluggen sotes ned blir gnisten dårligere og til slutt vil den ikke mer. Årsaker til soting: 1. feil plugg, for kalt, 2. for feit justert forgasser, 3. for tett luftfilter, 4. for tett eksosanlegg, 5. for mye eller for dårlig olje i bensinen, 6. lekkasje på simmering i motor som fører gearolje til veivhuset. Eller for mye kjøring på lav turtall uten å ta en "utblåsing" av og til for å brenne pluggen ren.

En anen sak som plugger overhode ikke liker, er å bli druknet. Drukningen skjer: 1. Dersom du kjører for lenge med chok, 2. du har en sotet plugg fra før og tråkker mange ganger på kikken uten at motoren starter, 3. du har glemt å stenge bensinkran og har en utett flotørnål. 

 

Til venstre ser du en typisk nedsotet plugg. til venstre har du en "druknet" plugg.

Har pluggen druknet - bør du først lufte motoren ved å ta ut pluggen og tråkke en del ganger på kikken, deretter prøver du med en NY tørr plugg.

Selv om du tørker/renser en sotet/druknet plugg vil den som oftest ikke starte i din totaktsmotor etterpå, fordi oljerester kan sitte innerst i pluggen, bruk derfor helst med en gang en ny plugg. Ta vare på den gamle og prøv den noen timer senere - så har den muligens dunstet fra seg og kan brukes.

Overoppheting   kan forårsake motorskader, pluggen blir meget lys, noen ganger lysegrå, eller isolatoren har flekkete avleiringer, det kan sitte små partikler på elektroden. Årsaken til dette er: 1. feil plugg - for varm, 2. for mager bensinblanding - for mye luft i forhold til bensin, 3. feil justert tenningspunkt. Slike plugger kan forårsake så høy temperatur på stempeltoppen at stempel/sylinder skjærer eller at du brenner hull i stempel.

Typiske eksempler på "farlige" plugger.

Spesialplugg med "Delvis overflatetenning". Slike plugger har 3-4 poler og avgir gnisten langs isolatorens overflate. Slike plugger forhindrer soting - dvs at de forbrenner renere. Soting elimineres riktignok ikke helt - men den er merkbar mindre og derved forårsaker den mindre problemer i det lange løp. Disse plugger er  mye dyrere, men er verd å vurdere. 

HVORFOR HAR VI MER SOTPROBLEMER i en trialmotor en vanlige veimotorer ???  Trialsporten i seg selv setter pluggene på en hard arbeidsprøve - fordi vi kjører så mye på lav turtall og så skal vi plutselig gi full gass.  Lange perioder med lav turtall gir liten gjennomstrømning av gasser og forgasseren leverer det meste av bensinen gjennom tomgangsdysen som ofte er i største laget. Eller utrenede førere kjører på for høyt gear i motbakker slik at det gis mye gas i forhold til det som motoren klarer å svelge (akselerere). En plugg som har begynt å sote litt reagerer ofte med fusking når det gis brått gass i en oppforbakke. Tommelregelen er derfor: Gi motoren er skikkelig rusing av og til for å brenne pluggen ren. Og - la være med unoten å leke nervøs med gashåndtaket når motoren er kalt eller når du står og venter på å komme i en seksjon.

PS: På pluggene finner du også bokstaver, f. eks. BC osv. disse indikerer gjengelengde, diameter, støydemping osv. Husk forskjellige merker bruker forskjellige tall, er du i tvil så sjekk i en overgangstabell. Og sist men ikke minst  - du kan ikke trimme motorer ved bruk av forskjellige plugger, det er en ofte propagert misforståelse.

                                                                            Maarten Mager

I denne artikkel har vi brukt bilder fra instruksjonsheftet "NGK TENNPLUGGER", hele hefte kan du rekvirere fra en NGK forhandler.