Innkjoring av Trialmotor
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] [ Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

29.07.04

Innkjøting av Trialmotor.

Fra instruksene for motorsykler og biler vet vi, at et kjøretøy bør kjøres inn.

Ofte kan en lese - 1500 km., og det kan vel passe greit for en bil eller stor MC. Men til og med fagfolk i oljebransjen sier at 800 km. er nok for slike kjøretøy.

Hvordan er det så med vår trialmotor (2-takt) ? Et gammelt argument for  totakterens driftsikkerhet er at den har kun 3 bevegelige deler, stempel, rådelager og bærelager. Men det er en sannhet med modifikasjoner, vi har jo også en kryssbolt, kryssboltlager, stempelfjærer, og ved vannkjølte motorer har vi i tillegg en pumpeaksel med lager.

Det sies også av noen, at moderne motorer har så høy presisjon at de ikke trenger innkjøring. Det er en myte uten særlig sannhetsgehalt. Innenfor konkurransemotorer til trial, cross, enduro osv er det også kjent at produsenten lager større toleranser på stempel/sylinder slik at det er mulig å kjøre full belastning fra første dag. Dette er en riktig påstand men fritar ikke for innkjøring dersom man vil ha langvarig glede og full effekt av motoren.  

Selv den største presisjon som medfører at f. eks. et stempel har en overflate så glatt som en teflonpanne, vil under mikroskopet vise noe helt annet. Der vil man se en overflate som tindene i Lofoten. Det samme bilde viser seg når mikroskopet peker på sylinderveggen eller en kule i kulelageret. Dette bør altså slipes noe ned, saken er nemlig den at toppene på fjellet bryter gjennom oljefilmen og må høvles ned uten de store belastninger. Belaster man for hard vil "høvlinga" kunne ta med seg større deler slik at det faktisk blir uønskede daler. Slike daler kan medføre lavere motoreffekt og høyere, senere slitasje.

Til venstre vises en 4-takt trialmotor (Scorpa 125) med luftkjøling, til høyre har du en 2-takt trialmotor væskekjølt (Beta 80) 4-takt krever lengre innkjøring en 2-takt.

På en trialmotor er det en fordel at den ikke belastes for fullt i lengre tid, i og med at den kjører på variert turtall hele tiden. Derimot har vi topper hvor man skal opp en lang og bratt bakke, eller man ruser mye og slurer clutchen foran en høy kant. Dette er punkter man bør unngå de først  15 timer på en trialsykkel. Dersom man belaster motoren for hard med korte intervaller (eller langvarig) kan det faktisk skje at temperaturen øker såpass at oljefilmen brytes, toppene mellom sylinder og stempel utvides da og skjæring blir et faktum.

Moderne metallurgi gjør at et stempel og en sylinder består av en rekke komponenter som er tilpassed hverandre ved varierende temperatur. Derfor er også tåleransene i dag mye mindre en før i tiden, dette har den fordel at motorefekten har økt - men det fritar ikke for innkjøring. Som et eksempel kan nevnes at Nikasil (Nikasil overflate på sylindervegg) er relativ myk og bidrar derved til en kortere innkjøring og lavere friksjon + lang levetid eter innkjøringen. Bakdelen med Nikasil er at en slik sylinder ikke kan borres eller hones, da blir nemlig Nikasil belegget tatt bort og sylinderen ubrukelig. (de fleste trialmotorer har i dag Nikasil sylinder)

Stempel fra en 250 Sherco 2001,kjørt til 2004 på syntetisk olje, litt gjennomslagsfarge og litt soot på toppen, minimal slitasje. Tyder på pen innkjøring.

Syntetisk eller vanlig olje. Oljebransjen er enig i at en bør kjøre med vanlig olje de første 5-10.000 km på en MC. Grunnen er at syntetisk olje medfører redusert slitasje og derfor vil det ta lenger tid å kjøre motoren inn, en med vanlig olje.

For oss med trialsykler er dette et dårlig råd. Bruker vi vanlig mineralsk 2-taktolje vil soting av plugger bli vesentlig forsterket og kan bli plagsom. Derfor bør vi bruke syntetisk.

Hva med 4-takt ? Firetakteren har vesentlig flere bevegelige deler: ventiler, kamaksel, kamkjede, kamkjededrev, kamfølgere, osv.  Derfor er det naturlig at den krever en lengre innkjøring - opp til 30 timer.

Altså - det er ikke bare å gasse på uten omtanke. det viktigste å huske de første 15 timer er. Ikke full gas i mer en et par sekunder, ikke kjøre på for lav turtall (for høyt gear) i bakker, da sliter motoren også.

Innkjøring av sykkelen utenom motoren. Det er også en rekke ting å passe på, på nye sykler kan det løsne saker og ting den første tiden (motorvibrasjoner osv. belaster bl. a. skruer). Du bør sjekke skruer, eker, bolter, topplock m.m. etter noen timer, etterdra der det er nødvendig. Men overdriv ikke, husk ordtaket: "etter fast kommer løst".

                                                            Maarten Mager