Dagen startet med gråvær, og etter regnet fredag var det gjort en del endringer. Stevneleder annonserte utvidet 30 min kjøretid «på grunn av den berømmelige Hobølgjørma», og mange var nok også lettet over at transport og seksjoner ved bekken var kuttet ut på grunn av oversvømmelse. I alt 161 førere stilte til start, pluss en hel del minirekrutter som tar dette som treningssamling. Ute i skogen ventet et førtitalls dommere og klippere:
Kristoffer Leirvaag skulle jo kjørt løpet, men skadet kneet forrige helg. Han ville jo gjerne til Hobøl, det er kjedelig å sitte hjemme – og var da sporty nok til å ringe klubben og spørre om de trengte flere dommere! Han må gå med skinne, og knasker nok smertestillende, men sier det er mye bedre de siste dagene.
Det var realt glatt, og ble verre utover løpet, mest merkbart i det høye settet seksjoner. I C og D gikk de første seksjonene bra for det store antallet, men så kom nummer 4..
De første kjørerene vi traff på var et par blide dansker. Trial i Danmark er definitivt på opptur, og nå er også et lite knippe jenter i gang. Tre av de beste herrene stilte også, og det var ganske åpenbart at de er blitt bedre fra i fjor – Morten Andersen har rykket opp fra baktroppen i A i fjor til en fjerdeplass etter første dag, og Kristian Sørensen har gått opp fra B til A.
Etter første dag leder Ib Vegard eliteklassen klart, foran Ole Kristian Sørensen og Martin Hemmer, med Martin Karlsen hakk i hæl. Ole Kristian er en fører som har hatt det inne lenge » Han kjører sykt bra på trening» sier Mardon Moi , og endelig ser det ut til å klaffe under løp også. Ole Kristian vant siste helg Sør-cupen på Nodeland, og fulgte altså opp lørdag.
I A var det tre kjørere på 63 prikker, med Terje Glomset i front foreløpig, deretter Sondre Wollum Hansen og Jonas Velsvik. Terje har tydelig fått et løft etter året på Setesdal Folkehøgskole – Lene Dyrkorn var for øvrig oppe og minnet om at det stadig er mulig å søke!
Også i KE er det jevnt – Lene leder med 90 prikker, men Helene Sørlie har 91, Camilla Dybedahl 93 og Silje og Erika er ikke langt bak. A-sporet var for øvrig vanskelig, og blir bygd ned noe før søndag – en av seksjonene hadde 4,8 i snitt.
Det høye settet hadde mange førere, og kombinert med vanskelighetsgraden gjorde det at det ble mye kø. Så mye at mange måtte klippe i siste runden, og en del fikk også respitt. Arrangørene lover både utvidet kjøretid og betydelige endringer, så får vi tro det løser seg!