Maarten Mager runder 75 år !

Maarten Mager og Juul Furulund. Foto: takk til Bjørn Stokke!

Vi vet at det virker usannsynlig, men Maarten fyller 75 spreke år i dag, 6 mars.

For oss er jo Maarten stort sett kjent fra trialsporten, der han har vært allestedsnærværende i alle de år, men som bildet over viser har han også mye annet å skilte med!

De jeg har snakket med beskriver han som entusiastisk, en sånn som starter opp nye ting – «Gründer for alt som er», en av de som har gjort mest for trialen – mens andre legger vekt på det han har gjort for touring-miljøet.
«Litt hissig javel» – men godt likt!

Maarten ble født 6.mars 1938, i Haarlem i Nederland. Her trådde han sine barnetresko, men ikke så lenge – da han var i 7 års-alderen reiste familien til Chile og ble der i 10 år.
Her var det også Maarten for første gang kjørte motorsykkel. Eller rettere sagt en moped han hadde tjuvlånt av en munk, og turen endte ikke bedre enn at han kolliderte med en politibil..  Men munken var vel en tilgivelsens mann, og politiet har tydeligvis heller ikke skremt han verre enn at turen ga mersmak! 

Da han flyttet tilbake til Europa havnet han i Tyskland, der han tok svennebrev som fotograf og arbeidet for bl.a i tidsskriftet Motorrad.  Som mange vet er Maarten en språkmektig mann: Nederlandsk, spansk, tysk, engelsk og italiensk går fint!

 Norge besøkte han første gang i 1957 da han reiste rundt på moped (!), og da han i 1960 fikk en lengre ferie mellom jobber tok han turen tilbake. Det skulle bli en lang visitt. Til tross for at han ble sittende værfast i snøen på Sognefjellet, på tur med lett motorsykkel, endte det med han sa fra seg muligheten til jobb i tysk fjernsyn og slo seg ned i Oslo.

Her livnærte han seg med litt av hvert- malte, kjørte varebil, jobbet på vaskeri m.m. , men fortsatte også både med å skrive og fotografere.  

Under iskjøring på Østensjøvannet i 1961 kom han i kontakt med et motorsykkelmiljø som  skulle bli  viktig videre. Han hadde kontor i Motorhuset på Lilletorget 1, drevet av Basse Hveem, seinere flyttet han i en periode inn hos Jawa-importøren Mateson og Enger   på Ruseløkka før han startet opp forretning i Tøyengata i 1967.  Det var tider på østkanten da – på Dæhlenenga kjørte de motorsykkelløp fram til rundt 1971, med mengder av tilskuere!  

Maarten kjørte ikke sjøl trial på den tida, men var fascinert av sporten og hadde reist mye rundt som tilskuer. Han importerte også en del egnete rammer fra England (Rickman Motorcycles), og bygde opp trialsykler med 125 cc MZ-motor. Han lånte også sykkel til Ragnar Snellingen som ble norgesmester i trial ( sjøl om det mest var noe cross-gutta kjørte etter sesongen sin).

Maarten Mager er i det hele tatt en som har startet opp en rekke ting. Han stiftet touring-klubben MCEK (Mc-entusiasters klubb) seinsommeren 1963, startet opp Trollrally som stadig lever i beste velgående, Krystallrally, tradisjonen Norgestreffene- bare for å nevne noe.

Han startet og skrev på 60-tallet også norges eneste motorsykkeltidsskrift – Motorsyklisten. «Det var julekveld hjemme hver måned når bladet kom» sa en av de jeg har snakket med! Men sjøl om opplaget kom opp i imponerende 3000 ( det var sterkt i en tid da det var rundt 15 000 MC-førere i Norge! ) tjente han vel ca 2 øre pr blad, og måtte livnære seg ved ekstrajobber som fengselsbetjent og mye annet. Bladet måtte dessverre gi opp etter 3 årganger, som imidlertid holder høy kvalitet – og finnes på visstnok på Deichmanske bibliotek for interesserte!

Men tilbake til bildet i starten her: Det viser altså Maarten Mager og Juul Furulund, som kjører langbane for sykkel med sidevogn. Maarten har sjøl beskrevet denne delen av sin MC-historie utførlig for Guzzi -klubbens medlemsblad – denne historien kan du lese her .
Kort fortalt var det slik at gjengen i 1968 satt på medlemsmøte i MCEK og pratet om løst og fast og sidevogner – og så var det noen som kjente til at det fantes en sidevognklasse i speedway langbane, og at det skulle være løp på Bjerke om 14 dager.. Men for at klassen skulle bli arrangert krevdes 5 deltakere. Før kvelden var omme var 6 kjørere på lista, men passasjerere var det verre med. Maarten fikk kapret en modig crosskjører, og de andre fikk også vervet noen, så løp ble det. Med tursykler og standard sidevogner gikk det vel likevel litt smått, i hvertfall var ikke Dagbladets Halvor Elvik nådig i sin omtale etter løpet. Det kan han ha angret på – for Maarten reagerte raskt, og inviterte han øyeblikkelig til å være passasjer («burkslave» på fagspråket..) i Larvik neste helg – sidevognsklassen ble nemlig så populære at andre arrangører straks ville ha dem med. Elvik var sporty og stilte opp, med sine rundt 2 meter måtte de ut og låne en flyverdress for å få ham reglementert antrukket. Nå hadde de også skjønt at syklene måtte strippes for å få opp farten, så på startstreken i Larvik var det bare skjelettet igjen av sidevogna. En skjellsettende opplevelse for journalisten – les historien her!  

Og så var det gjort, Maarten kjørte sidevognsrace på langbane i nesten 10 år før en uoppmerksom bilist stoppet karrieren hans. Han tredobbelt norgesmester og har også vunnet nordisk.

 Av historiene som fortelles er det tydelig at miljøet og vennskapet har vært sterkt, og alt kan ikke tas med her – historiene triller ut, om da Arne Paulsen måtte sittepå en «skumgummilapp»  bak på skjermen til Maarten hjem fra Sverige, på en sykkel nærmest uten demping, og ble så gåen at han håpet de skulle kræsje så han kunne våkne i ei seng på sykehuset, om en økonomi så stram at det det ene året bare rakk til to nye tennplugger og et oljeskift og om mye ,mye mer. Kallenavnene sitter løst. Når bildene skal datofestes vises sakkunnskapen – her handler det om å se forskjell på syklene på grunn av modifiseringer og byttemotorer mer enn på kjørerne!

Bjørn Stokke, Juul Furulund, Tom Nilsen med Maartens Mocki, og Maarten. Mocki beskrives som ei "tankveskebikkje av format"! Foto: takk til Bjørn Stokke

Men tilbake til trial: Maarten deltok sjøl i ett enkelt løp på 60-tallet, men tok det opp igjen da kroppen var kommet sånn noenlunde på plass etter ulykken i 1976. Han hadde da drevet med import og salg av MC en stund, flyttet til Kristiansand og startet firma «Motorsyklisten».  Han har skrevet og skriver fortsatt om trial i aviser og tidsskrift – nå MC-avisa – startet Trialavisa, solgt trialsykler, drevet treningsteam med Martin Lampkin som trener, vært med Norge i landslagssammenheng, sponset TDN-laget da forbundet ikke hadde midler, vært medspiller i oppstarten av kvinnetrial. Med mye mer.  Nå for tida er han en av drivkreftene for å få fart på  Classic trial i Norge, og kjører sjøl aktivt her.

Han har i løpet av årene forhandlet BMW, Moto Guzzi, Norton, storselgeren MZ og startet på trialsiden opp med Fantic på slutten av 70-tallet.  Etter at han pensjonerte seg har han også fortsatt i det små med å importere støtdempere, MC-tilhengere og sidevogner i eget firma (Maartens Import) 

Nettsida inneholder også en hel del bilder og historien om Maartens første MC-tur i Norge 1960. Den turen gjentok han i fjor, og har skrevet om turen både her og i andre blad. Vi har sakset teksten – se hele her . På fjorårets tur lånte Maarten seg en Beta 125, og sjøl om denne sykkelen viste seg å være for svak til formålet ga det mersmak – i 75 års presang til seg sjøl har han kjøpt seg en Beta  ALP 4.0 som han skal få skilt på i dag.
En godt voksen tysk kvinne som ble intervjuet av en journalistjypling fra Dagladet i forbindelse med det første Trollrally sa det sånn: Du er ung så lenge du kjører motorsykkel.

Ut fra bursdagspresangen tenker Maarten å holde på lenge enda!

Troll på Troll under Trollrally (?)- på Grindaheim. Det er Maarten, men han er jo vanskelig å kjenne igjen.. Han har bygd sykkelen ca 1967, på modifisert engelsk ramme, MZ 125 motor og glassfiber tank. foto: takk til Maarten Mager.

Takk til Bjørn Stokke, Anne Helene Oppegård,  Arne Paulsen, Elin Vandevjen, Tor Linnerud, Helge Ruden, Ragnar Snellingen, Per Berg, Anders Minken, Cato Karlsen, Maarten selv – og flere til som har gitt av sin tid og sine historier!

 Flere «Grusgraverbilder – takk til Bjørn Stokke!

Den siste sykkelen Maarten bygde. Den er bygd sammen med en venn, Rolf Kuske - derav RK. Under et løp mente en av konkurrentene at den er for fin til å dra ut i grusen.. Dessverre solgt ut av landet da det ble 500 cc i Norden. Foto: Maarten Mager ©

 

 

PS: Snublet over mange bilder fra Lilletorget 1 – her finner du mange fra Auto Supply!