Hobøl 2-dagers er over. Trialfamilien har forlatt området – i busser, campingvogner, bobiler, kassevogner og biler med et høyst variert utvalg tilhengere, et mindre antall MC, og kanskje en traktor og et par firhjulinger også. Arrangørstaben ligger forhåpentligvis og slapper av, vifter med tærne og tenker på blomster..
Fredag startet festen med høydehoppkonkurranse på torget i Askim
Ib Vegard Kåsa Andersen vant på 2,23 m, Sverre Lundevold hoppet en pallhøyde lavere og vant klassen for 125 ccm. Ib Vegard prøvde seg også på å legge på 2 paller til , som ble målt til 2,52 og dermed godt over norsk rekord, men lyktes bare nesten! Med noen tilgjengelige planker som kan øke høyden i litt mindre sprang vil nok likevel rekorden til Lars Holland Mork være innen rekkevidde. (Det ble sagt at rekorden var 2,45, og Ib satte opp høyden med en pall ekstra etter et forsøk på 2,37. Det er i etterkant stilt spørsmål ved det tallet. Lars Holland Mork hoppet 2,35 3.oktober 2008, som da var det høyeste registrerte)
Hobøl 2-dagers er konkurranse, med alt som hører til. Men det er mer, og det merkes i depotet. Det sykles biketrial, spilles gitar, mekkes & prates trial utover kvelden, når værgudene nå er greie og lar regnet vente.
De nærmeste heldige kunne høre toner fra nedre del av depotet, der Anders Tandberg hold gitaren varm.
Sverres sykkel er godt spekket med godbiter fra Top Trial Team. Da sykkelen kom fulgte det med en hel kasse med de delene som var byttet ut.
Takket være myndige parkeringsanvisere ble det også plass til alle i depotet, selv om både lengden på ekvipasjene og bostandarden har økt merkbart de siste åra! Årets løp samlet færre deltakere enn tidligere, blant annet kom ingen fra Sverige. Derimot kom det et sett med blide danske trialkjørere!
Disse gutta kjører for Rebild Trialsport, en ganske ny men ledende trialklubb på Nordjylland og Århus Motorklubb (Jens Peter). I Danmark er det nå rundt 100 trialkjørere med lisens, men tallet stiger. Danmark planlegger i år også å komme til Nordisk mesterskap med et lag, der Morten Andersen er høyst aktuell kjører. Trialterrenget og seksjonene i Danmark er ganske annerledes enn hos oss, og mangler stort sett leire, steiner med rette kanter og fjell av alle typer, men er desto rikere på bakker, trestokker, jord og svinger. Helgas løyper ble dermed både litt ukjente og vanskelige for trioen. Danske kjørere liker godt å trene i Norge og har blant annet har besøkt Søgne og også Hobøl tidligere. Til gjengjeld er det vesentlig mer gjestmildt klima i Danmark i vintermånedene, så et besøk sørover kan trygt anbefales for nordmenn!
Løpet hadde altså færre deltakere enn før, men nivået var høyt både på seksjoner og førerne. Det ble ikke mye regn, men nok til at stiene ble gjørmeglatt og krevende for mange, og bekkeseksjonene fikk også rikelig med vann.
I skogen treffer vi også noen veldig små trialkjørere i gruppa for minirekrutter. Disse kjørerne deltar jo ikke i konkurranser, men har en treningssamling med egen leder. Det kjøres seksjoner, men ungene får være med på å bestemme både hvor pilene skal stå og hvor mange porter de vil kjøre. Yngstemann denne helga var antakelig han som blir 6 år i desember!
I tillegg til disse var det jo noen minirekrutter som hadde fått lov til å kjøre litt i de vanlige seksjonene også, og derfor ikke kom med på bildet.
Bildene gir best inntrykk fra lørdagen!
Søndag kom, med bedre vær og nye krefter. Også denne dagen valgte arrangørene klokelig å utvide kjøretida, og det ble det i høy grad bruk for!
Seier i elite gikk igjen til Mardon Moi, med fredagens vinner Ib Vegard Kåsa Andersen og Martin Hemmer på de neste plassene.
De store gutta tar de store hindrene. Men hvem og hva som er store er avhengig av den som ser!
Det ble mange jevne oppgjør, og kjørere rykket både oppover og nedover listene ettersom det ble kjørt flere seksjoner. Det var slit, svette, konsentrasjon og tidspress. Men likevel ikke verre enn at en av gutta i A la merke til en spesielt søt klipper.. da han var i depotet for å bytte kort og fylle bensin fikk han skrevet en lapp med telefonnummer og «Ring meg» som han planla å levere sammen med kortet på sisterunden! Det kaller vi satsing og håper han lyktes 🙂
.. men tilslutt måtte alle hjem.
Skodje- og Kleivebussene var blant de første til å komme seg avgårde, med lang vei!
Begge klubbene mener at bussen er et flott sosialt tiltak. Kleive har hatt buss siden 1990, og har hele 9 voksne med passende førerkort i klubben. Det var litt spenning knyttet til hjemturen: ettersom Skodje bare har en sjåfør, skulle Kleive låne bort Jo Inge Hammervoll for å kjøre første økt. men så var det det at lokalderbyet Molde-Ålesund starter klokka åtte, og da er det best for passasjerene å ikke juble for mye dersom Ålesund skulle ta ledelsen.. (Problemet oppsto ikke. Molde vant 5-2. Red anm 🙂
Resultater (ekstern lenke til Hobøl Motorklubb)
Bilder søndag:
Bilder der ikke annet er angitt er tatt av Sara Hemmer. Bruk dem gjerne til eget bruk, sendes de til andre: oppgi kilden! Ønsker du et bilde i høyere oppløsning- send en mail 🙂
Ros: De norske toppkjørerne Ib Vegard og Håkon Pedersen har tatt tak i problemet med dårlig informasjon, og sender nå tidvis ut pressemeldinger etter større løp og hendelser. Her er Ib Vegards fra Hobøl-helga!