Reformiveren har ikke tatt pause, og det er en del endringer både i teknisk reglement og for reglene for FIM-statusløpene.
Nye navn på klassene
Her har kategoriene fått nye navn:
World Pro -> TrialGP (World Championship)
World Cup -> Trial2 (FIM Prize)
125 cc Cup -> Trial125 (FIM Prize)
Nedre aldersgrense er nå 14 år i alle kategorier (også kvinner) , og i Trial 125 er øvre grense 18 år ( dvs født 1998-2002)
(Hvis løpet går på vei, gjelder førerkortkrav som før)
Internasjonal klasse beholdes, men nå med mulighet for en egen kategori for elektriske sykler. Videre har arrangørene fått mulighet til å merke et eget spor for Internasjonal-kvinner i de løpene der det ikke er kvinneklasse.
Tellende runder
I Trial Gp teller alle runder, mens Trial 2 kan stryke 2 resultater og Trial 125 kan stryke 4.
Det er gode nyheter for de som ikke fant noen hundre tusen i baklomma da det var tid for Japan..
Trial des Nations: tre på laget og færre totalt pr nasjon
Både kvinner og menn får 3 førere på laget, og sterk begrensning i totalt antall personer fra hver nasjon: 2 mindere og en lagleder, og det skal være de samme for begge kjønn!
og litt annet:
Forkjørsrett i korridoren for de som har dårligst tid (riders on the preceding lap)
Mulig å gi kvinnene 2 runder
Parc Fermé –i år som et forsøk i en runde (Andorra)
Bare en minder
Regler for gult kort for å krangle med dommeren
I teknisk reglement vekker anbefalingen om mengdevis med beskyttelse mest oppmerksomhet , og dette skal altså bli påbudt fra 2017 . I meldingen fra FIM som kom nå står det imidlertid bare nevnt rygg- og brystbeskyttelse, mens teknisk reglement har full «rustning» pluss hakebeskytter for junior..
Reglene står på s 31-32, nummer 01.65-01.67 , og ser ut å omfatte bryst, rygg, skuldre, albu, hofter og knær. M.a.o. omtrent som amerikansk fotball, og litt mer en f.eks. norsk enduro..
Her kommer det helt sikkert en avklaring!
( Foto av hjelm : Hans-Jørn Beck, fra et framstøt i samme sak for noen år siden. Kroppsbeskyttelsen for overkropp er illustrasjon og ikke godkjent for trial)
Videre er det regler for hull i beskyttelsen rundt bremseskivene, det er spesifisert at keramiske materialer ikke er tillatt (men keramisk belegg er ok ) Karbondeler er derimot tillatt, med unntak av felg og styre.
Vektgrensene er uendret, men gjelder nå også X-trial
Type bensin – bare blyfri, og bensintype skal oppgis i teknisk kontroll
– og diverse annet småplukk som sikkert har betydning!