Vedlikehold og lufting av bremser post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06
|
07.03.07Vedlikehold og lufting av bremser.Et viktig kapittel for å opprettholde sykkelens gode funksjon og forebygge kostbare skader. Det er ingen
heksekunst å ta vare på bremsene, men meget viktig dersom trialsykkelen skal
fungere ordentlig og prikkene holdes på lavt nivå. Her skal vi ta en
gjennomgang av de punkter du kan kontrollere og vedlikeholde – uten å være
profesjonell mekanikker. Bremseveske er en
viktig bestand av bremseanlegget, mange er ikke klar over at bremseveske bør
skiftes senest hvert 2. år dersom man bruker sykkelen jevnlig. For gammel
bremseveske mister kokepunktet (og derved effekt) i og med at den tiltrekker seg
vann og blander seg. Resultatet kan bli dårlig bremseeffekt eller ujevn trykk
som kan føles på hendel og pedal under bremsing. Lufting av bremser
er et kapittel mange ”ikke proffer” gruer seg for, men det er av og til nødvendig
– derfor, lær det. For å vise fremgangen har vi laget noen bilder og brukt
forbremsen som eksempel. Det du trenger er:
en tomflaske, en gjennomsiktig plastslange ca 30 til 40cm lang som passer tett på
bremsenippel, en Her ser du hvordan slangen er festet til luftenippelen, denne mekanikeren har laget seg en slange med (sort del) en "kopp" for bedre kobling, men det går også greit uten denne. Til høyre lufting med Würth verktøy. Først vrir du styre på sykkelen slik at bremsveskebeholderen (den på håndtaket) står høyest over bakken, dog ikke så skrå at veske renner ut. Skru av lokket. Så passer du på at det er rikelig med veske i beholderen (etterfylle etter hvert som du lufter). Så fjerner du gummihetten fra nippelen på bremsekalipter nede og setter på ringnøkkelen, trer så den ene enden av plastslangen på. Den andre enden putter du i tomflasken, vi er miljøbevist ikke sant. (det er en fordel om man er 2 personer til denne oppgaven) Nå begynner luftingen: dra bremsehendelen helt inn (ikke rask) og hold den der, så åpner du nippelen nede med ringnøkkelen slik at bremseveske kan komme ut i slangen. Når det er kommet ut noe lukker du nippelen of deretter slipper du hendelen ut, så drar du hendelen på nytt inn og løsner nippelen nede på nytt. Du vil da se at den bremsevesken som går ut i slangen inneholder luftbobler (ofte noen veldig små). Slik holder du på til det ikke kommer flere bobler (husk hele tiden å etterfylle veske oppe – dersom du ikke følger med og veskestanden oppe blir så lavt at den suger luft, må du begynne forfra) Når du tror at det ikke er mer luft i systemet lukker du beholderen og prøver trykket med håndtaket – etter noen få inn/ut drag kal det være skikkelig trykk, er det ikke det må du fortsette luftingen. Pass på at veskebeholderen ikke går
tom. Dersom du søler så vasker du etterpå med bremserens. Du kan også hjelpe
til litt ved å pumpe forsiktig med hendelen – dvs at når nippelen nede er
lukket så pumper du litt med hendelen oppe for å få ut eventuell luft som
ligger i øvre del. I de tilfeller hvor du bare skal etterfylle veske er det også
en fordel å pumpe litt med hendelen før du setter lokket på plass.
Du kan mot slutten hjelpe til luftingen ved å dra hendelen (ikke rask) en del ganger inn og ut, du vil muligens se noen små luftbobler som kommer, gjør det inn til det ikke kommer flere bobler. Bakkbremsen fungerer på
samme måte, her pumper du med bremsepedalen (pass på at det er god bevegelse på
pedalen slik at den virkelig gir trykk bakover) men – det tar lenger tid. Et
triks er å løfte bakhjulet (sette det på en bordkant e. l.) slik at
kalipteren kommer høyest. Skal du dog gjøre jobben rask, bør du anskaffe
verktøyet fra Würth som suger vesken ut. På bakkbremsen er det slik at du har
en veskebeholder (som regel under skjermen bakerst på bensintanken) separat, du
må skru opp lokket og passe på å etterfylle veske mens du pumper eller suger. Annet Vedlikehold av bremser.Både pumpe og kalipter består av en rekke deler, noen av disse slites mens andre krever vedlikehold. Som med mye annet vil ordentlig vedlikehold redusere dine kostnader på sikt. Bremseklosser er det som slites mest, levetiden kan ofte være kort i og med at gjørme/sand hører med til vår sport. Skiftingen er enkel, når du har tatt ut de 2 "fjærpinnene" (sitter i de 2 sorte hullene) kan klossene dras ut. Det er viktig at du ikke får fett/olje på disse, har du f. eks. en lekkasje på forgaffelens simmering kan oljen derfra spre seg nedover til klossene og derved får du en ekstra utgift. Klosser som har blitt fettet blir som regel aldri ordentlige etterpå til tross for rens. Rensing av klosser og skiver gjør du med spesiell bremserens spray (bruk et ordentlig merkesprodukt). Det kan også hende at klosser av en eller annen grunn har blitt harde i overflaten og mister sin effekt selv om de ikke viser synlig slitasje. Kontroller klossene jevnlig, kjører du de helt ned vil det bli jern mot bremseskiven og skiven kan bli så skadet at du får en stor kostnad med bytting. I kalipteren finnes stempler (det er disse som presser bremseklossene mot skiven når du bremser). Disse stempler er viktige og bør smøres og kontrolleres for riper/skader, avhengig av hvor mye du kjører og hvor sølete det er - bør du finne intervaller. Trener du 10 timer i uken så gjør det 2 x i sesongen. Stemplene tas ut og smøres med litt spesial bremsefett. Dersom stemplene har riper/skader bør de skiftes. Når du åpner kalipteren for å kontrollere stemplene bør du også sjekke pakningene, de fleste har en liten og 2 store o-ringer. Vær forsiktig med disse, ser du den minste skaden - bytt. Dersom du har lekkasje i kalipteren (du får ikke trykk) kan det være en lille pakningen som er defekt. (pass også på at den ikke kommer i klem når du setter kalipteren sammen) Her vises en liten "dubbedit" som du ikke bør miste, den kan du riktignok kjøpe som del men den leveres flere varianter. Den er lett å miste når du bytter hendel. Dens oppgave er å presse pumpestempelet inn når du drar i hendelen. Som du ser har den også en pakning og det er viktig å få denne riktig på plass, ellers utsetter du pumpestemplet for økt slitasje. Har du en lekkasje på håndtaket (får ikke trykk) kan det være at pakninger på pumpestempel er defekte, for å få den ut bør du bruke en segerringtang og ikke fikle med en skrutrekker, ikke mist segerringen !
Her ser du pumpestemplet (finnes i flere varianter) og det er utstyrt med o-ringer, når disse har den minste skaden - blir det lekkasje. RENSLIGHET - du kan nesten ikke være renslig nok når du jobber med bremser, et sandkorn nær en pakning kan rask medføre lekkasje. Kresne kjørere/mekanikere bruker trykkluft på hvert eneste del når de monterer bremsedeler. FLYTENDE SKIVER - de fleste moderne trialsykler er utstyrt med "flytene" bremseskiver. Grunnen til dette er at under belastning i terrenget kan det hende at en svingarm eller en forgaffel vrir seg litt. Det medfører (gjerne i bratte utforkjøringer) en ujevn til dels luggende brems dersom skiven ikke er flytende. Noen tror at det er noe galt med skiven når de oppdager slik "flytende" fordi når du tar i skiven kan du bevege den litt sideveis, "smarte" folk monterer distanseskiver eller annet for å "feste" skiven. Da blir det i hvert fall dårlige bremser ! Maarten Mager Bildene til avsnitt "Annet vedlikehold..." er fra Todo-Trial. |