| |
01.06.01
Tennpluggen - motorens slave !
Ingen del i motoren utsettes for
så store påkjenninger som pluggen, ikke rart at den streiker inn i
mellom. Ved tenningspunktet har den en temperatur mellom 2000-2500 C. !
Den skal tåle opp til 30.000 volt og opp til 50 kg/cm i trykk osv. !
I trialsporten opplever vi ofte (noen kanskje alt for ofte) at pluggen
ikke gidder å jobbe lenger, det er ingen gnist, eller for svak, 5 kloke
hoder bøye seg over sykkelen og eieren tråkker og tråkker, svetten
renner og frustrasjonen stiger - hersens sykkel !
Som regel kan du unngå disse problemer dersom du setter deg inn i
pluggens egenart, typer og stell. Som i yrkeslive ellers finnes det mange
slags plugger (arbeidere) som er spesialisert på forskjellige oppgaver,
hver type er spesialutdannet til sin oppgave og teknikere (lærere) har
brukt år på å lære de opp til sin oppgave.
Som du forstår - må vi først og fremst finne den rette pluggen for
trialkjøring. Og da er nøkkelordet varmeverdi.
Du har sikkert lagt merke til at pluggen har et tall som er påskrevet
mellom noen bokstaver, dette tallet gir deg en indikasjon for
varmeverdien. desto høyere tallet er desto kaldere er pluggen. Kalde
plugger (tommelregel) er for motorer med høy motor ytelse som utvikler
høye temperaturer og trykk, derfor er de på basis kalde, for eks. en 9
for en crosser. Plugger med lav tall er for motorer med mindre turtall og
mindre motoreffekt. |
Men man kunne jo tenke seg som så at om jeg tar en "kald"
plugg med høyt tall så tåler den juling og da er jeg gardert. Så
enkelt er det ikke fordi den kalde pluggen har ulemper i motorer med lav
turtall. "Universal arbeideren" finnes nemlig ikke.
|
Trialmotoren trenger en plugg med lav varmeverdi og
for alle trialsykler fra 125cc og oppover kan du ta følgende
tommelregel i vårt klima: Sommer varmeverdi 6,
vinter varmeverdi 5, Drar du sykkelen med deg
til sommerlige Spania så tar du 7. Har du en luftkjølt modell med
50-80cc så bruker du henholdsvis 6 og 7. Saken er den at desto lavere
tall pluggen har - desto mindre soter den på lave turtall - og det er et meget
viktig poeng for oss. Det er allikevel ikke slik at vi kan putte i en 4 er plugg
og løse hele saken. Pluggen skal nemlig tåle en porsjon varme, en 4 er tåler
mindre en en 5 er og vi kan fort komme opp i en situasjon hvor pluggen blir så
varm at den oppheter forbrenningsrommet slik at stemplet blir overhetet og
skjærer.
Ettervert som pluggen sotes ned
blir gnisten dårligere og til slutt vil den ikke mer. Årsaker til
soting: 1. feil plugg, for kalt, 2.
for feit justert forgasser, 3. for tett
luftfilter, 4. for tett eksosanlegg, 5.
for mye eller for dårlig olje i bensinen, 6.
lekkasje på simmering i motor som fører gearolje til veivhuset. Eller
for mye kjøring på lav turtall uten å ta en "utblåsing" av
og til for å brenne pluggen ren.
En anen sak som plugger overhode ikke liker, er å bli druknet.
Drukningen skjer: 1. Dersom du kjører for lenge med chok,
2. du har en
sotet plugg fra før og tråkker mange ganger på kikken uten at motoren
starter, 3. du har glemt å stenge bensinkran og har en utett
flotørnål. |
Til venstre ser du en typisk nedsotet plugg. til venstre har du en
"druknet" plugg.
Har pluggen druknet - bør du først lufte motoren ved å ta ut
pluggen og tråkke en del ganger på kikken, deretter prøver du med en NY
tørr plugg. |
Selv
om du tørker/renser en sotet/druknet plugg vil den som oftest ikke starte
i din totaktsmotor etterpå, fordi
oljerester kan sitte innerst i pluggen, bruk derfor helst med en gang en
ny plugg. Ta vare på den gamle og prøv den noen timer senere - så har
den muligens dunstet fra seg og kan brukes.
Overoppheting kan
forårsake motorskader, pluggen blir meget lys, noen ganger
lysegrå, eller isolatoren har flekkete avleiringer, det kan sitte små
partikler på elektroden. Årsaken til dette er: 1.
feil plugg - for varm, 2. for mager
bensinblanding - for mye luft i forhold til bensin, 3.
feil justert tenningspunkt. Slike plugger kan forårsake så høy
temperatur på stempeltoppen at stempel/sylinder skjærer eller at du
brenner hull i stempel. |
Typiske eksempler på "farlige" plugger. |
Spesialplugg
med "Delvis overflatetenning". Slike plugger har 3-4 poler og avgir
gnisten langs isolatorens overflate. Slike plugger forhindrer soting - dvs
at de forbrenner renere. Soting elimineres riktignok ikke helt - men den
er merkbar mindre og derved forårsaker den mindre problemer i det lange
løp. Disse plugger er mye dyrere, men er verd å vurdere. |
|
HVORFOR HAR VI MER SOTPROBLEMER i en trialmotor
en vanlige veimotorer ??? Trialsporten i seg selv setter pluggene på en
hard arbeidsprøve - fordi vi kjører så mye på lav turtall og så skal vi
plutselig gi full gass. Lange perioder med lav turtall gir liten
gjennomstrømning av gasser og forgasseren leverer det meste av bensinen gjennom
tomgangsdysen som ofte er i største laget. Eller utrenede førere kjører på
for høyt gear i motbakker slik at det gis mye gas i forhold til det som motoren
klarer å svelge (akselerere). En plugg som har begynt å sote litt reagerer
ofte med fusking når det gis brått gass i en oppforbakke. Tommelregelen
er derfor: Gi motoren er skikkelig rusing av og til for å brenne pluggen ren.
Og - la være med unoten å leke nervøs med
gashåndtaket når motoren er kalt eller når du står og venter på å komme i
en seksjon.
PS: På pluggene finner du også bokstaver, f. eks. BC osv. disse indikerer
gjengelengde, diameter, støydemping osv. Husk forskjellige merker bruker
forskjellige tall, er du i tvil så sjekk i en overgangstabell. Og sist men ikke
minst - du kan ikke trimme motorer ved bruk av forskjellige plugger, det
er en ofte propagert misforståelse.
Maarten Mager
I denne artikkel har vi brukt bilder fra instruksjonsheftet "NGK
TENNPLUGGER", hele hefte kan du rekvirere fra en NGK forhandler.
|