Sylinder Stempel
Startside ] Opp ] Stopp Knapp ] 4-Takt ] Luft trykk ] Luft filter ] Test 2002 Modeller ] Montering av dekk ] Tennplugg ] Forgasser Juster. ] Olje Blanding ] [ Sylinder  Stempel ] Det Ljuges ] 2 eller 4 takt ] Fordekk slitasje ] HK på 2004 modeller ] Sitter skruen fast ? ] Trialstyrer ] Innkjoring av Trialmotor ] Alle 125 i Test ] Olje i bensin ] Trimming av 125 ] Beta 250 bedre en 270 ] Vedlikehold og lufting av bremser ] Test av trialdekk ] Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

26.02.02

Hvorfor må sylinder/stempel pares ????

Bransjen kjenner situasjonen: Kunde ringer og vil bestille et stempel til trialsykkel type X, forhandler spør - hvilken bokstav ?  Kunde spør tilbake - bokstav ????

At ungdom og teknisk lite rutinerte foreldre ikke kjenner til koding av moderne sylinder og stempel er forstålig, det som er mindre forstålig er at mange "fagfolk" ikke kjenner til dette. Derfor ønsker jeg herved å gi en enkel forklaring på fenomenet som kan bidra til bedre forståelse og mindre motorhavarier.

Sylinder og stempel skal alltid ha samme bokstav, her ser vi bokstaven som er slått in på sylinderens underkant. Stempler er ofte bare merket på emballasjen. (Foto M.Mager)

I moderne motorer (i særdeleshet hos konkurransemodeller) brukes et spesielt belegg i sylinderens løpebane. Dette belegg er en tysk MAHLE oppfinnelse og ble for første gang brukt i serieproduksjon av Kreidler mopeder på syttitallet. Originalnavnet er Nikasil, men det er utdelt patenter med navn Nigusil og Cermetal. Fremstillingen er kostbar og det finnes bare en håndfull  bedrifter i verden som produserer sylindere med dette belegget.

I dag brukes Nikasil i alle trialmotorer.

Nikasil belegget revolusjonerte i sin tid friksjonen mellom sylinder og stempel, det har en vesentlig lavere friksjon en støpejern, følgelig reduserer det varme og man kan operere med lavere toleranser. Totalsett gir det høyere motoreffekt og lengre levetid. Pga. de små toleranser (klaring mellom sylinder og stempel) klarer man ikke å produsere sylindere og stempler som har lik størrelse, det er altså variasjon i produksjonen. Derfor må det foretas en paring etterpå. Hos produsenten blir sylinderne og stempler målt med mikrometer og merket. Sylinderen får sin bokstav slått inn med stanseverktøy, derfor kan du tydelig se at den er merket etter produksjon. Stempler blir ofte merket med tusjpenn, noen slår også bokstaven inn, mens andre merker bare emballasjen.

Det er altså ikke som ved sylinder med støpejernsforing  at man   honer eller borrer sylinderen og monterer et stempel med overdimensjon når sylinder/stempel er slitt eller skadet. Nikasil sylindere skal og må ikke hones eller borres, finner noen på det så er sylinderen ødelagt for alltid ! Derfor kan man heller ikke kjøpe overdimensjon stempler. Bokstaven indikerer en toleranse, parer man riktig - har man rett toleranse. 

A er minst, B er større osv. Men disse forskjeller er minimale og må måles med mikrometer av god kvalitet. Dersom du har en B sylinder og monterer et C stempel vil det bli for trang når motoren varmes og stempel vil skjære seg. Dersom du monterer et C stempel i en D sylinder vil toleransen bli for stor, det vil lage lyd og gi dårligere motoreffekt, dessuten vil slitasjen øke i og med at stemplet "kipper" for mye. Selvsagt kan vi få den situasjon at en gammel A-sylinder med mange timer på pukkelen passer fint til et B-stempel, men før vi sjanser på det bør det foretas måling for å se om toleransen klaffer. (stempelfjærer er derimot like i og med at disses elastisitet tilpasser seg toleransene)

Nikasil sylindrene krever også spesielle stempelfjærer (av metallegering som er tilpasset Nikasil), disse er kostbar. Selv om en nikasil sylinder er dyr og tilhørende stempel likedan er dyr - er levetiden (forutsatt vanlig motor vedlikehold og justering) i forhold til støpejern så høy at det betaler seg.

Dersom du er uheldig og skjærer sylinderen, eller du brekker en stempelfjær som skader sylinderen, eller et nålelager ryker og nåler ødelegger sylinderveggen - må du gripe langt ned i lommeboken. I og med at du ikke kan borre må du ha ny sylinder. Selvsagt kan sylinderen reddes/overhales, men det må gjøres i utlandet, dvs at den må sendes til overhaling og så tilbake. Med porto, reppkostnad og tollformaliteter kan det ikke lønne seg.