21.01.02
Test av 2002 modeller.
Spanske TODO TRIAL har gjennomført en
omfattende test av de store modeller fra alle 5 merker: GasGas, Montesa, Sherco,
Beta og Scorpa.
Det er nedlagt et enormt arbeide i
denne testen. Syklene er ikke bare kjørt men de har også fått en full
teknisk gjennomgang. De er blitt vurdert av 8 kjørere som spenner over
området nybegynner (med bare 3 mnd erfaring), trimmere, spanske
B-kjørere og spansk Elite. Ikke lett å finne forskjeller på 5 sykler
som alle sammen har meget gode egenskaper til å utøve vår sport. Man
har prøvet å ta hensyn til det du og jeg har bruk for - og ikke bare VM
akrobatene. |
|
Testen er inndelt i teknisk betraktning, vurdering av kvalitet i konstruksjon
og detaljer, motor egenskap, generell funksjon, kjøregenskaper under
forskjellige forhold og med kjørere på forskjellig nivå. Hver sykkel har 5-6
sider omtale, i tillegg har hver kjører kommet med sin betraktning om sin
favoritt, det er laget tabeller og det har blitt mekket.
Etter å ha studert hele denne materien har redaktøren blitt
"litt" klokere men en må si at forskjellene er ikke de
helt store, men derimot kan den ene sykkel være bedre en den andre for
førerens nivå og ambisjon. At trialsykler også kan gå i stykker viste at på
GasGas røyk clutchen og hos Scorpa bakdemperen under disse tester. Det bør
også bemerkes at den testede Beta var en 250 og ikke 270 som i Norge.
I testen ble det gitt poeng etter en skala fra 1 til 5 på en rekke punkter
som i sin tur var ordnet i kapitler. Det ville føre for langt å sette denne
store tabellen inn i utdraget som vi presenterer her. Derfor har vi summert de
kapitler som hadde mange punkter.
Etter hver totalvurdering av hver sykkel sto en kort tekst som sammenfattet
testernes opinion:
GasGas: Meget lett, kraftig motor, har klare
bakdeler i glatte og bratte seksjoner pga manglende traksjon. Kan være en
toppsykkel for elitefører som har vent seg til den. Moderne konstruksjon som
kan modne til noe stort.
Sherco: Den er ikke best i alt men ligger jevnt
i toppen, gjør et meget godt inntrykk i alle typer seksjoner, har ingen
nevneverdige bakdeler og egner seg utmerket til både nybegynnere og
toppførere.
Montesa: Den er tung og stor, den viser sine
år. Men er fortsatt en meget konkurransedyktig modell, ikke noe for akrobater.
Har den beste fjæring både foran og bak, clutchen kunne være bedre. Sykkelen
har tydelig høy kvalitet og merket er kjent for å vare.
Beta: Vi konkluderer med at det er en vel
balansert sykkel, stø og lettkjørt med en fin motor og en eksellent ramme. Den
gir fin traksjon i glatte seksjoner. Selv om vekten er høy egner den seg
ypperlig for både trimmere og elite.
Scorpa: Det dreier seg om annerledes sykkel, med
meget gode egenskaper i terreng med glatt underlag og krappe svinger. Velegnet
for de nye regler uten stopp. Motoren er meget snill - og kombinert med en god
vektfordeling har den best traksjon av alle.
Redaksjonen gjør oppmerksom på at denne testen er
foretatt i Spania og vi kan ikke trekkes til ansvar for riktigheten av
påstandene.
|