| |
07.06.05
I strålende solskinn !
For første gang ble det solskinn ved
årets Norgesløp, og det at på til i Bergen !
Bildet viser en heftig steinseksjon som ble laget like før
løpet, huset i bakgrunnen er barnehagen som år etter år står til disposisjon
med sekretariat, kiosk og inneområde.
Løpet ble kjørt på det kjente området ved Kokstad og etter
flere dager med regn kom solen frem. Bergen Trial Team sto som arrangøren og
hadde det meste under kontroll - dog ikke dommer situasjonen. Det bør være
flaut for voksne mennesker å melde frafall i siste øyeblikk slik at
løpsledelsen må stå med 9 dommere i manko like før start. Derved måtte
løpsstarten utsettes mens man jaktet på "stand inn" dommere, en
seksjon måtte annulleres i og med at man ikke fant nok dommere.
Bergen TT bør få en fjær i hatten for eksemplarisk bruk av
piler (til porter), her har man forstått den nye regelen og alle porter var
lett fattelig. I tillegg hadde man en smart opplysning ved seksjonstart - nemlig
et lite skilt som viste hvor mange porter seksjonen har, det gjør det også
lettere for føreren ved besiktigelse. Flere kjørere og ledsagere bemerket
dette positiv.
Seksjonene var krevende for alle klasser, seksjon 7 for Elite
var umulig på slutten (i hvert fall for norske førere) og flere E kjørere
klippet for å unngå sløsing av krefter, også A hadde det tøff i denne.
Kjersti Flå mente at E-jentene hadde det særlig tøff men at de er enige om å
fortsette å kjøre dette sporet (gutter A) for å herde seg. I seksjon 11 kunne
man merke at 125cc hadde handikap, den forlangte full klaff av førerens
bergning for å dra seg opp de bratte bakkene.
Dømmingen var stor sett bra, med en par unntak av dommere som
var tatt inn i nøden som oppsto grunnet avbudene. Ellers bør bemerkes at flere
dommere fremdeles sliter med å tildele en femmer for rygging.
Sportslig sett er E-klassen f. t. besatt med få førere, men
med den rekruttering vi har finnes nok ikke flere som tar steget til den høye
klassen. At vinneren hadde 42 prikker viser vanskelighetsgraden. En overraskelse
var at lederen etter en runde het - Lars Holland Mork. Med 18 prikker lå han 2
foran Moi og 5 foran Timenes, i annen runde røynte det nok på, men han klarte
å holde en respektabel 3. plass. Ellers så debuterte Rudi Åvitsland i Elite.
I en seksjon med en bratt og lang bakke oppsto en morsom situasjon: Mardon Moi
fikk problemer på toppen og måtte kassere en femmer. Neste mann var Rudi og
han nullet, kanskje noe flaks men dog en artig episode. I klasse A var Magne
Granvik Andersen en klar vinner, og det på helt ny sykkel som han snaut nok
hadde prøvekjørt, Stangeland lå 3 prikker bak Myking og merket nok at hans
125 hadde et handikap i de Bergens'ke seksjoner. I B hold det med bare en prikk
for Petter fra Sørlandet foran lokalmatador Pedersen fra NMK-Bergen, det var
temmelig jevnt i toppen av denne klassen. I D klassen ble det enda en Hobøl
seier med Truls Henriksen på en 125, i denne klassen kunne 125 henge godt med.
Det samme kan sies om klasse C, som dog ble vunnet av Tor Bjørnar Knudsen med
en 250 Montesa av "ikke nyeste" årgang. Hos jentene var frøken Bless
total overlegen i KC, mens Connie Ludvigsen ble snytt for en hjemmeseier ved at
Solveig fra Skiptved MAK hadde just den ene prikken mindre. Bare 3 jenter i
Elite og de hadde det tøft, Kjersti tok sin 3. strake, men knapp.
Sett og hørt: Det ble jo en del
snakk om dette med dommere som ikke møter opp. Et forslag som kom var å øke
startavgiften med 30-50 kr. og fordele disse penger på seksjonsdommere, derved
kunne kanskje noen ungdommer være mer interessert til å stå som dommer. Da en
i samtale gruppen nevnte at en også kunne sette ut en kasse øl, kom straks
kommentaren fra en dame at da burde det bli hvitvin for damene. Vel, seriøs
talt: det bør skje noe som måner.
En kunne observere en del alt for harde dekk, det virker som om
alt for mange førere i lavere klasser ikke tenker på dette eller måler feil.
En kunne se førere hvor dekket tydet på minst 20 pund, med f. eks. en 30 kg.
fører gir dette alt for dårlig grep. Lær dere lufttrykk justering, anskaff
riktig tykkmåler.
Fars uttalelse til undertegnede etter løpet: Jeg sa til ham
" Du må gi gass og komme minst opp ditt, men tror du han gjorde det,
nei" . Ja ja, kanskje burde far terpe litt psykologi.
En fin ide var å ha ekstra premie til klubben med flest
deltagere, eldste deltager og yngste deltager.
Enda et fint tiltak fra Bergen TT. Alle deltagere fikk utlevert
en T-trøye, gratis. En bilforhandler - Kverneland Bil (Ford) hadde spandert
trøyene. Det som derimot var et tankekors var at (i følge BTT) faktisk ingen
sa takk ved mottagelsen.
Damene
fra BTT kunne tilby et stort utvalg kaker. |
God ide, å anvise antall porter. |
Thomas Schie i fin driv. |
I Bergen mangler aldri myra, den ble dypere i 2. runde ! |
Moi på vei opp den bratte bakken... |
...men
misser på toppen...mens |
...Åvitsland
flyr opp på "0", .... |
....Simonsen
må også gi tapt, E-jentene kjørte A spor ved siden av og.... |
...Lene
misser litt på Telemark i nedslaget. |
Denne
flyger i A ser ut til å klare det, men uten rett bakkekontakt går... |
...det
lett slik. |
Unge Lundevold stormer opp mens pappa skal om nødvendig ta i... |
...men
sønnen kommer rask og som den gode kjører han er... |
...klarer
han å vri unna i siste øyeblikk, derved ble pappa heller ikke tante. |
Moi har hoppet opp en bratt kant og passert skiltet en par cm på rett
side... |
..noe
som Åvitsland ikke gjør, han og minder prøvde å overbevise dommeren at
de var på rett side, men dommeren sto - med rette - på sitt. |
Jenter B hadde det også tøff... |
..men
her ser vi samme dame i perfekt stil et annet sted. (Westbye) |
Kjær fra Grimstad var endelig tilbake i sporet, her i en av de bratte
utfor steder. |
Kjersti tok sin 3. strake seier, men knapp. |
Også D klassen hadde krevende partier... |
..det
samme var tilfellet for C (Paulsen) |
Seinseksjonen var vrien. Hvordan skal jeg få dette hjulet opp igjen ? Han
reddet dog treeren. (Tungland) |
Foreldre (de som vil) blir etter hvert mekanikere. |
Stangeland i steinrøysa, litt bakpå. men det hold for en "0" |
Dagens glimrende 3. plass i E, men her bommet Lars. |
Steffen Myking finner grep i elveren. |
Rekruttene
fik hver sin lille premie. |
KD, Westbye, Nylund og Aafløy |
D, Hegdal-Olsen, Henriksen og Tungland. |
KC, Torp, Bless og Gravningen. |
C, Seldal, Knudsen og Viervang. |
B, Pedersen, Wigstøl og Bradset. |
A, Myking, Andersen og Stangeland |
KE, Dyrkorn, Flå og Våge |
E, Mathisen, Moi og Holland-Mork. |
Alle fotos: Copyright Maarten Mager
Resultatliste:
Startnr. |
Fornavn |
Etternavn |
F. År |
Klubb |
|
CC |
Prikker totalt |
Plassering |
|
Klasse Elite |
|
|
|
|
|
|
|
E01 |
Mardon |
Moi |
86 |
Sørlandets TK |
Beta |
270 |
42 |
1 |
E03 |
Thomas |
Timenes |
86 |
Sørlandets TK |
Beta |
270 |
45 |
2 |
E05 |
Lars-Holland |
Mork |
89 |
Kleive KFUM-K Trial |
GasGas |
290 |
46 |
3 |
E02 |
Thomas |
Schie |
86 |
Nesodden TK |
GasGas |
270 |
51 |
4 |
E04 |
Sondre |
Simonsen |
87 |
NMK Kongsberg |
GasGas |
280 |
62 |
5 |
E06 |
Anders B |
Johansen |
88 |
NMK Kongsberg |
Sherco |
270 |
70 |
6 |
E07 |
Frode Falck |
Skår |
87 |
Vestkant Trial |
GasGas |
290 |
71 |
7 |
E10 |
Rudi |
Åvitsland |
87 |
NMK Kristiansand |
GasGas |
200 |
73 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse A |
|
|
|
|
|
|
|
A07 |
Magne Granvik |
Andersen |
84 |
Hobøl MK |
Beta |
270 |
52 |
1 |
A06 |
Steffen |
Myking |
89 |
Skodje TK |
Beta |
270 |
60 |
2 |
A01 |
David F |
Stangeland |
88 |
Forsand Motortenklubb |
Beta |
125 |
63 |
3 |
A04 |
Bjarte Resaland |
Wiik |
88 |
Hobøl MK |
GasGas |
290 |
65 |
4 |
A24 |
Einar Kristian |
Kjær |
86 |
Grimstad MAU TK |
Montesa |
249 |
67 |
5 |
A05 |
Martin |
Hemmer |
89 |
Hobøl MK |
GasGas |
290 |
68 |
6 |
A10 |
Kim |
Hetland |
80 |
Hobøl MK |
GasGas |
280 |
69 |
7 |
A25 |
Eilef |
Lundevold |
89 |
NMK Kristiansand |
Beta |
270 |
70 |
8 |
A17 |
Simon V |
Stangnes |
87 |
Bergen Trial Team |
GasGas |
280 |
71 |
9 |
A09 |
Stian |
Giseth |
87 |
Vestkant Trial |
GasGas |
290 |
73 |
10 |
A14 |
Jon Eirik |
Hansen |
89 |
Karmøy TK |
Beta |
270 |
74 |
11 |
A18 |
Christer B |
Rasmussen |
90 |
NMK Kristiansand |
Beta |
270 |
74 |
12 |
A11 |
Fredrik Strand |
Larsen |
89 |
Vestkant Trial |
Sherco |
125 |
75 |
13 |
A22 |
Tom Erik |
Haug |
82 |
Hobøl MK |
GasGas |
280 |
77 |
14 |
A03 |
Thomas |
Tandberg |
89 |
Eiker Trialklubb |
GasGas |
125 |
77 |
15 |
A27 |
André |
Orderud |
89 |
Trøgstad KFUK-M |
GasGas |
250 |
78 |
16 |
A20 |
Jostein |
Bjørnstad |
0 |
Skiptvet MAK |
GasGas |
125 |
79 |
17 |
A29 |
Torgeir |
Andersen |
79 |
Hobøl MK |
Beta |
270 |
80 |
18 |
A23 |
Petter B |
Rasmussen |
88 |
NMK Kristiansand |
Beta |
270 |
81 |
19 |
A26 |
Andre-Kvanvik |
Olsen |
88 |
Riska MSK |
Beta |
125 |
81 |
20 |
A19 |
Roar |
Haug |
89 |
Bergen Trial Team |
Sherco |
250 |
82 |
21 |
A30 |
Vegard |
Bjermeland |
85 |
Bergen Trial Team |
GasGas |
290 |
87 |
22 |
A28 |
Anders |
Lundevold |
88 |
NMK Kristiansand |
Beta |
270 |
96 |
23 |
A08 |
Per-Inge |
Sommerseth |
88 |
Riska MSK |
Beta |
270 |
|
brutt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse KE |
|
|
|
|
|
|
|
KE01 |
Kjersti |
Flå |
80 |
Heistad MSK |
GasGas |
250 |
80 |
1 |
KE03 |
Lene |
Dyrkorn |
83 |
Hobøl MK |
Beta |
270 |
82 |
2 |
KE02 |
Eirin |
Våge |
83 |
Sørlandets TK |
Sherco |
290 |
92 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse B |
|
|
|
|
|
|
|
B02 |
Petter |
Wigstøl |
90 |
Sørlandets TK |
Beta |
270 |
39 |
1 |
B06 |
Håkon |
Pedersen |
91 |
NMK Bergen |
Sherco |
125 |
40 |
2 |
B07 |
Håkon |
Bradset |
90 |
Kleive KFUM-K Trial |
Montesa |
250 |
48 |
3 |
B20 |
Kjell Tore |
Michelsen |
88 |
Karmøy TK |
Beta |
270 |
48 |
4 |
B01 |
Aleksander |
Andreassen |
90 |
Forsand Motortenklubb |
Montesa |
250 |
50 |
5 |
B05 |
Ib Vegard Kåsa |
Andersen |
91 |
Eiker Trialklubb |
GasGas |
125 |
52 |
6 |
B04 |
Jon |
Ødegård |
89 |
Kleive KFUM-K Trial |
GasGas |
290 |
53 |
7 |
B03 |
Stig |
Martiniussen |
89 |
Hobøl MK |
GasGas |
125 |
53 |
8 |
B35 |
Daniel Peterson |
Waagan |
89 |
Skodje TK |
Beta |
270 |
55 |
9 |
B13 |
John Eivind |
Bless |
91 |
Karmøy TK |
Sherco |
125 |
57 |
10 |
B23 |
Børge |
Sommerseth |
89 |
Riska MSK |
Beta |
270 |
57 |
11 |
B28 |
Lars Espen Uverud |
Kalleberg |
88 |
NMK Kongsberg |
Sherco |
290 |
62 |
12 |
B33 |
Per-Fredrik |
Solli |
88 |
Hobøl MK |
GasGas |
250 |
63 |
13 |
B12 |
Torjus |
Roland |
89 |
Grimstad MAU TK |
Montesa |
249 |
63 |
14 |
B18 |
Sondre |
Haaverstad |
89 |
Asker Trial Klubb |
GasGas |
200 |
64 |
15 |
B14 |
Espen Andrè |
Hansen |
89 |
OMS Trialklubb |
GasGas |
280 |
64 |
16 |
B36 |
Marius |
Hurlen |
89 |
Skodje TK |
Gasgas |
300 |
65 |
17 |
B19 |
Steffen |
Espelid |
89 |
NMK Haugaland |
Sherco |
125 |
65 |
18 |
B34 |
Marius H |
Andersen |
88 |
Skodje TK |
Montesa |
250 |
65 |
19 |
B08 |
Kristoffer |
Sørli |
90 |
Sørlandets TK |
Sherco |
290 |
66 |
20 |
B25 |
Joakim |
Kanjo |
90 |
Hobøl MK |
Beta |
270 |
68 |
21 |
B16 |
Morten |
Sandin |
90 |
Hobøl MK |
Beta |
125 |
71 |
22 |
B09 |
Per Svein |
Repstad |
90 |
Søgne TK |
Sherco |
290 |
76 |
23 |
B11 |
Emil |
Kvernberg |
91 |
Kleive KFUM-K Trial |
Sherco |
125 |
77 |
24 |
B10 |
Einar |
Slogvik |
91 |
Karmøy TK |
GasGas |
125 |
77 |
25 |
B38 |
Terje |
Glomset |
91 |
Skodje TK |
GasGas |
290 |
81 |
26 |
B30 |
Vetle Andreas |
Hurlen |
91 |
Norddal TK |
GasGas |
280 |
81 |
27 |
B15 |
Martin |
Ruden |
91 |
Hobøl MK |
GasGas |
125 |
85 |
28 |
B17 |
Mats |
Amundsen |
89 |
Akershus Trial Depot |
Scorpa |
250 |
90 |
29 |
B31 |
Tony |
Matheussen |
90 |
Norddal TK |
Sherco |
200 |
92 |
30 |
B26 |
Kenneth |
Bjerke |
87 |
OMS Trialklubb |
Montesa |
250 |
99 |
31 |
B22 |
Alexander |
Sylte |
89 |
Norddal TK |
Beta |
270 |
|
brutt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse KB |
|
|
|
|
|
|
|
KB04 |
Solveig |
Bjørnstad |
87 |
Skiptvet MAK |
GasGas |
250 |
67 |
1 |
KB01 |
Connie |
Ludvigsen |
88 |
Vestkant Trial |
Sherco |
290 |
68 |
2 |
KB02 |
Emilie F |
Westbye |
89 |
Hobøl MK |
GasGas |
125 |
72 |
3 |
KB05 |
Julie K.Løken |
Eriksen |
89 |
Hobøl MK |
GasGas |
125 |
79 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oldboys |
|
|
|
|
|
|
|
T01 |
Helge |
Ruden |
63 |
Hobøl MK |
Yamaha |
250 |
48 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse C |
|
|
|
|
|
|
|
C02 |
Tor Bjørnar |
Knudsen |
90 |
Forsand Motortenklubb |
Montesa |
250 |
9 |
1 |
C01 |
Daniel |
Seldal |
90 |
Riska MSK |
Beta |
125 |
10 |
2 |
C22 |
Morten |
Viervang |
90 |
Sørlandets TK |
Beta |
270 |
12 |
3 |
C05 |
Øyvind F |
Størksen |
90 |
Riska MSK |
Sherco |
125 |
16 |
4 |
C03 |
Carl-Fredik |
Dahle |
90 |
Vestkant Trial |
GasGas |
250 |
23 |
5 |
C23 |
Stian |
Ludvigsen |
90 |
Vestkant Trial |
Sherco |
125 |
26 |
6 |
C06 |
Per Olav |
Nygård |
91 |
Forsand Motortenklubb |
Montesa |
249 |
27 |
7 |
C04 |
Tor Einar |
Hulløen |
0 |
NMK Kongsberg |
Sherco |
290 |
28 |
8 |
C11 |
Alex |
Skulstad |
90 |
NMK Bergen |
GasGas |
125 |
28 |
9 |
C16 |
Thomas André |
Skodje |
90 |
Skodje TK |
Sherco |
125 |
30 |
10 |
C24 |
Mads |
Mathisen |
88 |
Vestkant Trial |
Montesa |
250 |
35 |
11 |
C29 |
Andreas |
Lilletvedt |
91 |
Bergen Trial Team |
Sherco |
200 |
35 |
12 |
C31 |
Leif Robert |
Sture |
90 |
NMK Bergen |
Sherco |
290 |
36 |
13 |
C30 |
Adrian |
Frederking |
90 |
Bergen Trial Team |
Sherco |
200 |
38 |
14 |
C07 |
Thomas |
Paulsen |
90 |
Riska MSK |
Beta |
125 |
42 |
15 |
C19 |
Kai Servin |
Kleivenes |
89 |
Kleive KFUM-K Trial |
Beta |
250 |
42 |
16 |
C18 |
Christoffer Frydenlund |
Westlie |
91 |
Hobøl MK |
GasGas |
280 |
44 |
17 |
C12 |
Oscar Dahl |
Johnsen |
92 |
Eiker Trialklubb |
Gas Gas |
125 |
51 |
18 |
C21 |
Marius Hals |
Askeland |
91 |
NMK Bergen |
Sherco |
200 |
57 |
19 |
C32 |
Hans Henrik Ø |
Behrens |
90 |
Asker Trial Klubb |
GasGas |
125 |
59 |
20 |
C26 |
Endre Emil |
Jensen |
90 |
Vestkant Trial |
Montesa |
250 |
62 |
21 |
C15 |
Ole Marten |
Strømsnes |
0 |
Skodje TK |
Sherco |
290 |
62 |
22 |
C20 |
Kristoffer |
Leirvaag |
0 |
Horten Trialklubb |
Sherco |
125 |
64 |
23 |
C25 |
Kjartan |
Nordtveit |
90 |
Vestkant Trial |
Montesa |
250 |
66 |
24 |
C27 |
Øyvind |
Tønjum |
91 |
Osterøy IL Trial |
GasGas |
250 |
67 |
25 |
C28 |
Morten |
Birkeland |
0 |
Bergen Trial Team |
Sherco |
200 |
68 |
26 |
C09 |
Joacim |
Magnussen |
91 |
Norddal TK |
GasGas |
280 |
74 |
27 |
C10 |
Stein Christian |
Knudsen |
92 |
Forsand Motortenklubb |
Beta |
200 |
|
brutt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse KC |
|
|
|
|
|
|
|
KC03 |
Heidi Therese |
Bless |
88 |
Karmøy TK |
Sherco |
290 |
23 |
1 |
KC02 |
Mathilde |
Torp |
89 |
Asker Trial Klubb |
GASGAS |
200 |
73 |
2 |
KC04 |
Hanne |
Gravningen |
87 |
NMK Kongsberg |
Beta |
270 |
88 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse D |
|
|
|
|
|
|
|
D13 |
Truls |
Henriksen |
91 |
Hobøl MK |
Gas Gas |
125 |
20 |
1 |
D03 |
Glenn |
Hegdal Olsen |
91 |
Riska MSK |
GasGas |
200 |
24 |
2 |
D05 |
Marius |
Tungland |
92 |
Vaulali TK |
GasGas |
125 |
25 |
3 |
D04 |
Stian |
Stenvik |
92 |
Vaulali TK |
GasGas |
200 |
28 |
4 |
D14 |
Andreas G. |
Aaser |
92 |
Hobøl MK |
Beta |
270 |
32 |
5 |
D06 |
Anders |
Bråtveit |
92 |
Vaulali TK |
GasGas |
80 |
42 |
6 |
D16 |
Erik |
Paulsen |
0 |
Nesodden TK |
Sherco |
125 |
43 |
7 |
D20 |
Mads |
Bolstad |
90 |
Vestkant Trial |
GasGas |
250 |
44 |
8 |
D08 |
Martin |
Trosnavåg |
92 |
Bokn IL Pluggen |
Clipic |
80 |
48 |
9 |
D09 |
Dan |
Larsen |
90 |
Akershus Trial Depot |
GasGas |
80 |
53 |
10 |
D15 |
Kim Andre |
Forengen |
0 |
Heistad MSK |
Beta |
250 |
58 |
11 |
D11 |
Vado |
Diomande |
91 |
Akershus Trial Depot |
GasGas |
80 |
58 |
12 |
D21 |
Ørjan Rivenes |
Johnsen |
89 |
Osterøy IL Trial |
Montesa |
250 |
61 |
13 |
D02 |
Mathias |
Torp |
92 |
Asker Trial Klubb |
Gas Gas |
125 |
63 |
14 |
D01 |
Øystein |
Andersen |
0 |
Skodje TK |
Sherco |
125 |
73 |
15 |
D22 |
Daniel |
Olsen |
0 |
Bergen Trial Team |
Sherco |
250 |
73 |
16 |
D19 |
Simen |
Villanger |
90 |
NMK Bergen |
Beta |
250 |
79 |
17 |
D27 |
Thomas |
Arven |
91 |
Bergen Trial Team |
0 |
0 |
111 |
18 |
D17 |
Steffen |
Vedå |
0 |
NMK Bergen |
Sherco |
125 |
|
brutt |
D18 |
Håkon |
Asheim |
92 |
NMK Bergen |
GasGas |
200 |
|
brutt |
D25 |
Dante A F |
Nilsen |
0 |
Vestkant Trial |
0 |
0 |
|
brutt |
D26 |
Stian |
Solholm |
0 |
Bergen Trial Team |
0 |
0 |
|
brutt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasse KD |
|
|
|
|
|
|
|
KD02 |
Inger-Emma |
Nylund |
92 |
OMS Trialklubb |
Sherco |
160 |
36 |
1 |
KD03 |
Mina F. |
Westbye |
92 |
Hobøl MK |
GasGas |
125 |
54 |
2 |
KD04 |
Renate Lorentzen |
Aafløy |
0 |
Kleive KFUM-K Trial |
Beta |
270 |
70 |
3 |
KD01 |
Kamilla |
Øverland |
90 |
Heistad MSK |
Sherco |
125 |
81 |
4 |
KD05 |
Marte |
Hatletveit |
0 |
Osterøy IL Trial |
GasGas |
200 |
96 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trim |
|
|
|
|
|
|
|
T03 |
Ivar |
Ottestad |
0 |
Asker Trial Klubb |
Gas Gas |
300 |
66 |
1 |
T02 |
Sara |
Hemmer |
0 |
Hobøl MK |
Montesa |
250 |
94 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|