| |
06.10.04
MC-Messe i München
Over 1000 utstillere og 156000
besøkende, men bare 5 trialrelaterte stands.
At bare en håndfull produsenter interesserer seg for trial,
fikk vi også se på denne messen. Den som interesserer seg for motorsykler generelt
kunne sikkert ha vært her hele uken og enda ikke blitt ferdig. Men for oss som
først og fremst leter etter trialprodukter var det lite nytt å finne.
Her fant vi GasGas som viste det vi allerede kjenner og har
presentert tidligere, hos Hebo fantes det velprøvde og kjente. Trialproduktene
hos Axo, Gaerne, Alpinestars og NZI var alt sammen "gamle kjenninger"
Små merker som Clice, Ritratto, AP, hadde ikke tatt seg råd til de skyhøye
meterpriser i München.
Beta hadde den største standen innen dem som hovedsakelig
driver med terrengsykler. De viste også flere nyheter, for første gang så vi
den nye Rev-3 med de nye håndtak og bremser. Man hadde også endret noen
detaljer på Mini-trial.
De virkelige nyheter sto hos Honda og Sherco. Honda (Montesa)
viste sin nye 4T, men foreløpig bak en sperring. Sykkelen virker solid og
"ferdig". Sherco fikk man lov til å ta på, også denne virket
"ferdig" men den hadde tydelig smalere motor. Begge merker går snart
i produksjon, Montesa noe tidligere en Sherco.
Hos hjelmprodusenten Airoh fant vi hjelmen som Lampkin har brukt
i år. Dvs at hans hjelm har vært en forsøkhjelm for å finne frem til det
endelige produkt. Hjelmen skal ha meget lav vekt, utagbart innmat osv., men
prisen og produksjonstart var ikke avgjort.
Scorpa var for første gang på en av de store messer, de viste
en ny lettere 125 4T og sin SY250. Men de hadde også en morsom nyhet - en
triksesykkel med motor, et rent (dyrt) leketøy.
Beta
hadde spandert noen Euro på disse meter. |
De nye hendler på Beta, produsert av Grimeca. |
Honda
(Montesa) 4T for første gang på utstilling. |
Honda
motoren, høyre side. |
Dataark
for den nye Cota. |
Sherco
4T motoren, høyre side. |
Airoh
"Lampkin" hjelmen... |
..skal
snart produseres, men i neutral farge. |
siste skrik fra Scorpa, "Tricks" |
Slik
ser en naken Beta ramme ut, på Verlichi standen (som lager den) |
Mye
ekstravagant å se, som denne 4 hjuler med BMW motor |
og Maarten kan ikke la være å stoppe opp når han ser en rå Guzzi. |
Fotos: Copyright Tor Edwin Engedal og Maarten Mager |