Xispa 125/250 produsert i
Startside ] Opp ] Trialsatsing i Haaksund ] VM RUNDE i Norge ] Tor Edwin slutter.. ] GasGas 4 takt ] Trialforum ] [ Xispa 125/250 produsert i ] TrialAvisa legges ned ] TrialAvisa gjen0pplives ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

20.10.07

Nye Xispa er produsert i.....

Trialavisa laget en kort presentasjon av sykkelen da det første gang ble vist bilde av prototypen. Deretter kom en pressemelding fra Sherco som vi viste her i TrialAvisa.

Under denne pressemeldingen skrev vi følgende kommentar:

Trialavisa kommenterer: Redaksjonen har ingen forutsetninger til å uttale seg om kvalitet av kopier, men det er en kjensgjerning at f. eks. flere av de billige Kina-Skootere på markedet ikke holder den standard som de kjente merkene.

Dette fikk Trond Heum v/Larvik Sykkelsenter til å tenne på alle plugger. TrialAvisa visste på det tidspunkt ikke at Larvik hadde fått agenturet for merket i og med at verken Heum eller Xispa hadde send noe melding om dette til TrialAvisa. Heum satte så i gang noe som vel fortjener betegnelsen "heksejagd" på undertegnede og TrialAvisa ved å sende ut lange e-mail til klubber og trialmiljøet. (disse ble først sendt til TrialAvisa senere)

Innholdet burde være kjent for de fleste. TrialAvisa ønsker ikke å gå inn på de forskjellige anklagene (det ville medføre flere sider skrift) men kan bare bemerke at de inneholder en rekke falske påstander, fornærmelser og motsigelser. Som nevnt i siste e-mail fra TrialAvisa til Heum ville vi la saken bero inn til vi hadde foretatt undersøkelser om bakgrunnen til Xispa. Dette for å kunne komme med en korrekt redegjørelse om denne nye trialsykkelen.

Vi har nå innhentet informasjon via våre kontakter i utenlands presse og industrien i Spania/Italia. Derved kan følgende nevnes:

Todo Trial (spansk nettavis) skriver til TrialAvisa: Xispa is made from parts produced in China, apparently copying Sherco model. På norsk: Xispa  er laget av deler produsert i kina, tilsynelatende kopiering Sherco modell. 

Trial Magazine (spansk tidskrift) skriver til TrialAvisa: Of course we cannot say who is right and who is not right in this matter. We think these discussions and situation are not good for anybody (Sherco, Xispa and the trial sport). På norsk: Selvsagt kan vi ikke si hvem som har rett og hvem som har urett i denne saken. Vi tror at disse diskusjoner og situasjonen er ikke bra for noen (Sherco, Xispa, og trialsporten).

Spansk/Italiensk deleindustri: Trialavisa har tatt direkte kontakt med noen av de ledende underleverandører i Spania og Italia av deler til trialsykler (forgafler, dempere, hendler, styrer, bremser, felger osv). Resultatet er entydig, ingen av disse sier at de leverer deler til produksjon av denne sykkelen.

Sherco: Sier i en telefonsamtale med TrialAvisa at de forbereder rettsaken mot Xispa.

Test i tyske TRIALSPORT: Her om dagen mottok vi siste nr. av det tyske trialbladet Trialsport og der publiseres en test og bakgrunnsstoff om Xispa. Vi synes dette er interessant i saken og nevner nedenfor noen punkter som bidrar til å belyse den nye trialsykkelen.

Nå for tiden er over 30% av delene i den nye Xispa 250 produsert i kina. Til dette hører bla felgene, plastdelene, motorhus, bakre svingarm, bremser, hendler. I fremtiden regner man dog med at antallet kinadeler vil øke........Ikke bare ståposisjonen, men også motorens oppførsel og kjøreegenskapen kjennes lik en Sherco, også girskifte og clutch. Bakre støtdemper virket hard og forgaffelen noe ru i bevegelsen.......Kopi frem og tilbake, det er et moralsk spørsmål, det som totalsett gjør den farlig for konkurrentene er prisen.......Alt ligner på en Sherco, sjefen Enric Meseguer forsøker heller ikke å dementere dette. Han sier " Vi ønsker å bygge etter motto - bra kvalitet, bra design og bra pris. Der er det ikke plass til endringer, vi tar fatt i det som finnes og har derved tatt beste forbilde.....

Bladet kommer med følgende slutt avsnitt: Denne Xispa x250R kommer sikkert ikke til å sette en kvalitet standard i trialmarkedet. Det var heller ikke målet. De nøyer seg med bra funksjon paret med fin design. Det som dog allerede nå ser ut til å være sikker er: Xispa modellene kommer til å definere prisene på trialsykler på en ny måte. 

TrialAvisa sitt fasit: Med denne redegjørelsen kan vi bevise at linjene som stresset Trond Heum ( laget i Kina ? , Sherco kopi og antydning av kvalitet på noen kina scootere) var korrekte og burde ikke ha skapt noen negativ reaksjon hos en vanlig forretningsmann.

                                                        Maarten Mager (Redaktør)

 

 

11.10.07

Fortsatt angrep fra Larvik

TrialAvisa fikk i går kveld oversend et brev på E-mail som Larvik Sykkelsenter har sendt ut til trialmiljøet etter vår publikasjon i går.

Undertegnede har svart Heum på følgende måte:

Gode Trond Heum,

Egentlig synes jeg at du vaser til de grader med dine uttalelser, feilaktige påstander om min person og TrialAvisa at jeg ikke burde svare deg. Din fremgangsmåte i denne saken faller på sin egen urimelighet. det er dog et par ting jeg vil presisere:

1 - Jeg har ingen befatning med Motorsyklisten AS utenom et kundeforhold, og det at jeg betaler for de varer jeg kjøper.

2 - Trialavisa mottar kontinuerlig pressemeldinger fra både  Beta, Sherco, Montesa og GasGas. Slike pressemeldinger er til for å innformere pressen, slik at de kan trykke de dersom de ønsker.

3 - Dersom du var vant til å håndtere pressen ville du ha send en pressemelding til TrialAvisa da du ble importør for merket. Den ville ha blitt trykt. Men Trialavisa har aldri (før dagens E-mail) hørt et pipp fra deg.

4 - Jeg går ut fra at min person er såpass kjent i trial og MC-miljøet at de vet hva jeg står for og lar seg ikke omvende av dine fantastiske skriverier.

Skulle det vise seg at du fortsetter å spre usannheter om min person og avisen, må jeg vurdere en juridisk reaksjon.

Maarten Mager

Til TrialAvisen's lesere ønsker jeg å si følgende: Jeg er lei meg for å bli urettmessig beskyldt for de påstander som Trond Heum kommer med. Fra Sherco har vi en offentlig pressemelding om at sykkelen er produsert i Kina, Heum selv sier et sted at 35% av sykkelen er produsert i Østen. Hva som er riktig vil tiden vise. For min del kan jeg bare avslutte med at jeg ikke ønsker å debattere påstandene videre, trialavisa skal være og er neutral. Så må trialmiljøet finne ut av fakta etter hvert.  Maarten

10.10.07

Larvik Sykkelsenter angriper TrialAvisa.

Lesere av trialAvisa har send oss kopi av en E-mail som Larvik Sykkelsenter (undertegnet Trond Heum) har send til diverse i trialmiljøet. Saken gjelder XISPA trialsykler.

Mailen er et direkte angrep på TrialAvisa og redaktøren. Den inneholder en rekke påstander som TrialAvisa og undertegnede tar fullstendig avstand fra.

TrialAvisa kan kun forholde seg til de pressemeldinger den mottar. Når den mottar en pressemelding fra et seriøst firma må en gå ut fra at dens innhold er sannferdig. Derfor har vi trykket den meldingen som kom fra Sherco.

Det forundrer oss at Larvik Sykkelsenter ikke  tar direkte kontakt med TrialAvisa dersom de mener at Trialavisa har trykket noe som ikke stemmer. Det er jo normalt at dersom noen føler seg feil behandlet av en avis så klager de til avisen og ikke til dens lesere.

At Trond Heum tilsynelatende ikke følger ordentlig med i bransjen viser det faktum at han blander meg sammen med Motorsyklisten AS og dette firmaet's kommersielle interesser. Min siste arbeidsdag i Motorsyklisten As var 28. februar 2005. Jeg har ingen som helst befatning med firmaet, bortsett fra at jeg er kunde og betaler for det jeg kjøper.

                                               Maarten Mager (Redaktør)