Tilbakeblikk på Norgescupfinalen

DSC_3899
Disse tre gjorde jobben på hjemmebane! Jonas Velsvik (til høyre) vant juniorklassen både lørdag og søndag, Terje Glomset vant Nasjonal Åpen begge dager og Michael Yoo Ellefsen tok en andre- og en tredjeplass i samme klasse.

Noen dager er gått, alle støvler og sko er tørre igjen og det er tid for tilbakeblikk. Vi var mange som gledet oss til å komme til Skodje, og vi ble ikke skuffet denne gangen heller. Det er så mye hjelpsomme, hyggelige og dyktige folk i dette distriktet at det kan ikke bli annet enn bra?

DSC_3742 DSC_3758

Her er to av dem: Karl Helgesen har vært i trialmiljøet i området siden 1970, og nåværende leder i klubben Jan Helge Nielsen – med splitter ny MOT -lue. MOT er en aktiv samarbeidspartner for trialklubben og stilte på premieutdelingen.

Skodje var nede i en bølgedal for en 5-6 år siden, men har tatt grep og er nå i høy grad i siget. Nærmere 40 aktive kjørere, 15 påmeldte på et ekstra nybegynnerkurs, ny buss og full kontroll på økonomien er imponerende!

DSC_3521Bortsett fra et par frivillige dommere fra andre klubber var de også sjølberga med mannskap, og det er ikke dårlig på et så stort arrangement. Kanskje skyldes det god forpleining? Dette er ei jente med kondisen i orden, hun småsprang rundt med kaffesekken til glede for dommere og klippere!

Så var det så klart noen dommere som overså tildels grove feil, og andre som truet med straffeprikkene for velment hjelp – men det er det jo stort sett alltid.DSC_3529

Mange godt kvalifiserte her – også tidligere kjørere. Dette er Øystein Andersen som er tilbake som aktiv etter noen års pause, og også Thomas Stette og Kenneth Urke Larsen var på plass.
( De to siste pluss Henning Hauge Nielsen har vel alle kommet opp i norsk veteranalder, og Skodje Oldtimers kan bli et skikkelig bra lag? )

85 deltakere hadde funnet veien, dessverre litt færre deltakere enn det er når løpene går sørpå. Det er synd!

Selve konseptet med årets NC-format er nok omstridt, og vil bli vurdert på Motorsportkonferansen i høst. Fra arrangørsynspunkt fungerer det tilsynelatende greit, og det sparer en del dommere/klippere.  Å legge det letteste sporet (altså de som kjører fritt)  kan nok være en utfordring, og kombinasjonen av voksne og svært unge kjørere kan virke underlig i klassen Trim. Den burde kanskje døpes om, så også unge D-kjørere ser at de er tenkt inn der? En brukbar B-kjører som ikke holder ungdomsalder kan nok også ha vanskelig for å finne sin plass, og en del jenter finner seg nok ikke til rette i de åpne klassene sammen med gutta.

Om dette blir videreført, eller justert, vet vi om halvannen måned. Er du engasjert i saken, eller i andre viktige diskusjoner om trial: Sørg for at klubben stiller på Motorsportkonferansen..

Bilder fra helga: