Trial des Nations 2013 i La Chatre

Søndagens lagoppstilling-med støtteapparat. Fra venstre: Jan Dybedahl,Ib Vegard Andersen, Roy Dybedahl,  Kristoffer Leirvaag, Martin Karlsen, martin Hemmer, Ivar Norum, Joa Hindren, Tor Linnerud, Tøger Trettsveen og Camilla Leirvaag. Rød vester=mekaniker, grønn=minder, hvit=kjører
Søndagens lagoppstilling-med støtteapparat. Fra venstre: Jan Dybedahl,Ib Vegard Andersen, Roy Dybedahl, Kristoffer Leirvaag, Martin Karlsen, Martin Hemmer, Ivar Norum, Joa Hindren, Tor Linnerud, Tøger Trettsveen og Camilla Dybedahl. Rød vester=mekaniker, grønn=minder, hvit=kjører,gul=jurymedlem o.l.

Norge stiller i den høyeste klassen i lag-VM, og konkurrerer med verdens beste førere. Som eneste lag har vi ingen som har kjørt senior- VM og det er klart det er tøft.. Det ble mye femmere, syklene fikk en del juling og noen kroppsdeler fikk vel også sitt. Likevel er det bare et fåtall seksjoner der alle fikk 5 i begge runder. Godt jobba!

Her er det Toni Bou som følges av en stor tilskuerflokk!
Her er det Toni Bou som følges av en stor tilskuerflokk!

Spania vant, selvfølgelig – noen mente de like godt kunne delt ut disse medaljene under åpningsseremonien. Selv om de er uten konkurranse kjørte laget godt og ga de tallrike tilskuerne god valuta for oppmøtet! Seksjonene lå tett i en gruppe, og det var lagt opp busstransport så det var enkelt å få med seg det meste. Det var også to publikumsseksjoner inne i målområdet, der spesielt en som besto av ulike sementelementer samlet mye folk.
DSC_6323
England ble nummer to, og var vel aldri direkte truet -men Frankrike var overraskende nære og havnet på pallen for første gang siden 2001, på bekostning av Italia som har abonnert på denne plassen de siste åra. Norge havnet som ventet sist i pulja, men ble altså nummer 5 av 22 deltakerland og det får vi vel være godt fornøyd med 🙂

Klassen «International Trophy» ble vunnet av Tyskland, men det er likevel ikke sikkert de ønsker opprykk. Det er et bestående problem at nivået i VM-klassen er så høyt at få drister seg til å kjøre der, og det sier vel også litt om prestasjonen til de norske gutta!

 Resultater TdN               International Trophy

Det var mye høyt, bratt og glatt. Og momentene kom tett!
Det var mye høyt, bratt og glatt. Og momentene kom tett!

Noen flere smakebiter på de utfordringene laget møtte i dag:

Det var ellers et yrende liv i depoet, og en av de standene som vakte betydelig interesse var den elektriske full-size trialsykkelen som Electric Motion.

Anders Minken på Electric Motion
Anders Minken in Electric Motion

Her er det Anders Minken som prøvekjører. Han er også med i FIM’s arbeidsutvalg for alternativ energi, og var svært begeistret for nyvinningen. Kort fortalt kan racing-utgaven kjøre 1-1,5 timer før batteribytte, har motoreffekt opptil 7kW, dreiemoment maks 20 Nm, veier 66 kg –  og deltok i en gjesteklasse i ett av de lavere sporene i sist VM-runde.  Mer data: se nettidene til produsenten www.electric-motion.fr  . De skal etter eget utsagn produsere ca 50 eksemplarer av den første utgaven, men har allerede forbedringer på tegnebrettet.