VM i no-stop: prikker i haugevis, Håkon nummer 10.

Håkon Pedersen startet med en runde nær maks prikktall, men kjørte seg inn og avsluttet med en runde på 29. Det holdt til 10.plass til slutt. Foto: FIM/ G2F Media

Så var no stop-formatet realisert.. Det ble et løp der nær sagt alle fikk haugevis med prikker.  Gjennomsnittet for de tre beste i hver klasse var 44 (VM), 70(junior) og 103 (Youth) og det sier jo sitt, sjøl om løpene nå er utvidet til 36 seksjoner.  Glatt føre skal ha noe av skylda, men det vil ikke forundre noen at førerne også blir frustrerte når de kjører null etter gamle regler og ender med fem. Toni Bou sier i pressemelding at han er fornøyd med seieren men ikke  så glad for de nye reglene, og at det er nødt til å bli tvilstilfelle og klager på dømmingen. (les hele pressemeldingen ved lenke nederst)

Hålon Pedersen hadde 17 femmere, og mener mer enn halvparten var for stopp. Dommerne var svært strenge, og forhåpentligvis konsekvente!  Han ble nummer 10 i juniorklassen med 115 prikker, og føler sjøl han hadde en litt dårlig dag.  
Vinner i junior ble Jorge Casales, foran Pol Tarres og Jack Sheppard.

Uansett regler er de beste gjerne best, og Bou på førsteplass  hadde 24 prikker – men så raste det på, Raga på andre fikk 45 og Cabestany 63. Fujinami misset såvidt  pallen på hjemmebane med 69, men har ny sjans i morgen.

I Yputh var Pietro Petrangeli best (med 100 prikker!!), men også Sverres lagkamerater i Top Trial Team markerte seg godt med 3 av de 7 beste. Beste skandinav ble Timo Myöhänen på 5.plass. Bradley Cox, som knivet med Sverre om topp-plasseringene i fjor, er nok skuffet etter sjetteplassen.

Håkon har håp om å klatre på listene i morgendagens runde. Han sier sjøl at sånn det var nå var det lite margin mellom null og fem, slik at litt bedre kjøring kan gi store utslag. ( Det klarte han i fjor: Lørdag ble han nummer 12, men slo til søndag med sjetteplass)  

Resultater:     World        Junior          Youth 

FIM’s pressemelding etter løpet.

Repsol-Montesa pressemelding 

Flere bilder fra FIM kan du se på Trialscentral  

– og her er det mye video !