Vellykket treff for trial-veteranene

Over femti møtte opp på veterantreffet nå i helga! De fleste for å kjøre, men også mange for det sosiale.

Lørdag 21 april var det folksomt på motorsenteret i Hvervenbukta! Region Øst hadde samling med 45 utøvere, men de kom denne dagen i skyggen av over 50 trial-veteraner som hadde treff for å gjenoppfriske minner og prøve seg på syklene igjen. Noen har vært i miljøet sammenhengende siden 70-tallet, andre hadde ikke stått på sykkelen på nærmere 30 år. Jeg har vært mye på motorsenteret de siste 10 årene, men en sånn ansamling av glade gutter tror jeg aldri jeg har møtt der.  Initiativtager Helge Ruden hadde med seg rundt 20 sykler av varierende årsmodell, så alle hadde mulighet til å få prøvd seg.

Bildet viser 20 trialsykler linet opp foran Motorsenteret
Klar til storinnrykk! Helge har noen til hjemme. Trenger låve..

Mange av deltakerne hadde også egne sykler med, prisen for mest gjennomførte ekvipasje gikk til Remi Svendsen

På toppen står på en 92-aprilia, både sykkel og klær i gjennomført rosa og lilla.
Både sykkel og klær er fra rundt 1990 og har holdt seg godt!

Apriliaen har stått trygt bak i garasjen til faren, men da den ble gravd fram nå var det ikke stort annet enn ny bensin og åpning av dyser så fyrte den greit. Den er en av bare to slike som ble tatt inn til Norge!

Mange av de som fikk prøve seg merket nok at moderne sykler er lettere å kjøre på, men noen har også valgt å dyrke de gamle godingene.

Jan Skoglund (Montesa 1980) og Rolf Berven (Bultaco 76)

Disse gutta startet karrieren på Tempo-sykler i ungdomsårene, dvs på 70-tallet. Rolf Berven bygde en firetakter allerede som 16-åring – den hadde skikkelig «langbanelåt» i følge Maarten Mager.  Han var nok inspirert av naboen oppe på Gran, Arne Petter Morstad, og disse to deltar også på Classic-løp i Sverige og Danmark. Montesaen til Jan er mer nylig importert fra Sverige, der den ble brukt til sidevognstrial – han har riggen hjemme!

Arne Petter Morstad - i følge han sjøl er han og sykkelen mer enn 100 år til sammen!

 

Arne Sørbekk har en 72-modell Bultaco Alpina som han kjøpte for en fem års tid siden - før det hadde han hatt en lengre pause etter at han var "litt aktiv" på Montesa for ganske lenge siden ..

Det er krefter i gang for å få sving på Classic Trial i Norge, i andre land er dette et stort miljø. Maarten Mager vet det meste, les mer og se kontaktinformasjon her.

Ute i skogen var det tydelig at gutta ikke hadde glemt alle gamle kunster, ikke minst imponerte Tore Hundsgård fra Nesodden med sterk og engasjert kjøring.  
Det var en bra gjeng fra Nesodden med, her er det håp om et nytt veterantopplag til lag-NM!

John Engseth, Anders Dammyr, Tore Hundsgård og Jarl Frode Forsland.

Anders Dammyr kjørte fra 1977-90 som aktiv men har absolutt vært på sykkelen siden, også som minder for barna. Jarl Frode var aktiv ca 80- 86, Tore Hundsgård 86-94, mens John er bare ungdommen.. Med på Nesoddens storlag fra slutten av 80-tallet var også John Tangenes. Han var også på OMS i helga, men hadde tatt en pust i bakken da bildet ble tatt!

Dagen krevde sin mann. Toppen på "andre sida" er et godt sted å hvile!

 Det var altså full rulle i skauen fra start og langt utover ettermiddagen. Noen av fedrene hadde også tatt turen. «Akkurat som i gamle dager» sukket Jan Viktor Svendsen og Bjørn Gramstad- «Når vi endelig kommer opp i skauen så stikker’em!»

En av de som holdt på lengst var Helge Ruden, sjøl om kroppen ikke er som den var.  Oppildnet av de andre tok han sjansen på «firemeteren», som han sjøl var den første til å kjøre – for drøyt 25 år siden. Terje Svenningsen var der den gangen også, og fortalte levende om hvordan Helga da la inn fjerdegir,minst – og ladet maksimalt. Det gikk bare oppover og oppover – før det gikk ned igjen til kræsjlanding i bånn. Men som Helge sa: det var jo på den tida sånt ikke gjorde noe, så han tok den like etterpå!

Gjensyn med firemeteren. Kroppen er kanskje ikke hva den var, men hue er minst like ille fremdeles..

 Det ble kveld. Grillen var varm, pølsene var gode og historiene var mange! Får håpe det ikke blir lenge til neste gang, og at minst halvparten dukker opp på egne sykler!
 

Flere bilder: Noen navn mangler, send gjerne en melding til post@trialavisa.no!