Classic Trial i norske løp (oppdatert ang tekniske krav)

Har du en gammal goding stående i garasjen eller stua? Fram med pussekluten!

På initiativ fra Maarten Mager diskuterte arrangørklubbene muligheten for å innføre egen klasse for Classic trialsykler i år. Det var god stemning for dette, og  det vil bli gjennomført i en del løp i region Øst og Sør, samt noen andre løp og treningssamlinger. Nå er det bare å håpe at de som har gamle sykler de er glad i finner dem fram og benytter sjansen.

I denne prøve-sesongen er det relativt enkle regler:

Krav til sykkelen: Hvis sykkelen har bakfjæring, så skal det være med tradisjonell svingarm med en støtdemper på hver side (twin-schock). Syklene må også ha luftkjølt motor og trommelbremser på begge hjul.

Lisens: Det er anledning til å kjøre på NMF’s Classic-lisens, som prismessig tilsvarer ungdomslisensen (1350kr  i 2011) – i enkelte lokale løp kreves bare treningslisens.

Seksjonsnivå og rangering: I tilknytning til ordinære løp anbefales det at man deler inn ferdighetsklassene og premieringen på samme måte som i trim, altså at fører kan velge alt fra Classic R til Classic A. I særskilte løp for Classic står arrangøren friere, men av tekniske grunner anbefaler arbeidsgruppen at man velger å kalle klassene det samme for ikke å få så mange alternativer i SAS (Stevneadministrasjonssystemet, red. anm!)

Regler: Det er ikke planlagt å kjøre non-stop trial foreløpig, dvs vanlige trialregler gjelder både for seksjonsdømming og når det gjelder beskyttelsesutstyr etc.

Kontakt Maarten Mager , post@maartensimport.no  telefon +47  915 52 903 for mer informasjon!

Terminliste vil også bli lagt ut på Trialavisa.

 Bildet over viser Helge Ruden på sin Yamaha TY-175

Til inspirasjon: Noen bilder fra Pre-65 løpet i Scottish 2010