D. Lampkin
Startside ] Opp ] Norges 1. norgesmester ] Gisle Gjestrum Larsen ] Andreas Greaker ] Ola Andre Svendsen ] [ D. Lampkin ] Josep Paxau ] Laia Sanz ] Trialkjører Produsent ] Horten Trial Klubb ] Kjersti Flaa presenteres. ] Fantic Historie ] Haakon Pedersen ] Mardon Moi ] Connie Ludvigsen ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

11.02.03

En samtale med Dougie Lampkin.

6 ganger utendørs Verdensmester, 5 ganger Indoor Verdensmester.

Når du er på et VM og hører en gjennomtrengende stemme i området som f. eks. sier "Just there, perfekt" - da vet du at Lampkin er der. Da er det pappa Martin du hører ! Far og sønn er et team og bedre minder og læremester en Verdensmesteren fra 1975 finnes ikke. Dougie har gått den harde skolen, Martin sen
dte ham bl. a. som 16 åring et år til å jobbe som asfaltarbeider for å vise ham hva hard arbeide er. Som 5 åring hadde han sin første hjemmesnekrede sykkel (en blanding av trial og cross) og så ballet det bare på seg. Bildene til høyre viser den typiske Lampkin, en englender som vurderer hver cm av en seksjon, som alltid er alvorlig og bestemt i sin oppgave. Dougie er den som ikke overlater noe til tilfeldigheter, han er ingen publikums yndling fordi hans stil er kjedelig - simpelthen fordi den er perfekt, uten risiko, uten moroinnlegg. Fotos: Candellone

Når resultat bli seier sier han gjerne " I made a god Job today".

Dougie (eller Doug som han egentlig heter) er snart 27 år og etter å ha bod hjemme på småbruket til foreldrene i Silden (England) har han nå flyttet med samboeren til Isle of Man, først av skattemessige grunner, men nå liker han seg svært godt på øya. Hans ambisjon i år, er å ta den 7. VM tittel utendørs for å komme på samme trin som legendariske Tarres. Dougie er helt og holden profesjonell og har et tøff program med løpskalender og trening. Indoor, utendørs, oppvisninger og trening. I treningen inngår også styrketrening, sykling og ikke minst Endurokjøring. Som merke har han i alle år kjørt Beta, helt til et fantastisk tilbud fra Montesa  (2000) simpelthen ikke kunne avvises. Selvsagt har han rådgivere og pappa Martin sier gjerne "vi must have something on the bank, for the time after". 

TrialAvisa's medarbeider hadde nylig et intervju med ham og vi gir her et utdrag fra dette.

Er Indoor mesterskapet like viktig for deg som utendørs ? Ja, det er her de store penger er og stemningen med publikum setter en egen prikk på det hele. Jeg synes dog at seksjonene kan være for lette av og til, slik at andre førere har en større sjanse til å kjøre jevnt med meg, min styrke ligger i det ekstreme. Dine spanske konkurrenter kommer fra Bike-Trial, er deres kjøreteknikk mye forskjellig fra din, er ikke din stil mer anvendelig utendørs ? Cabestany, Freixa og Raga har en meget fin teknikk, de gjør fantastiske prestasjoner. Men de er mindre og lettere en jeg, de kan utnytte sin teknikk bedre i de spanske seksjoner, kunne jeg velge ville jeg beholde min stil, den passer for røft terreng og tunge tak. Hvem blir dine hovet motstandere i 2003 ? Først og fremst Fujinami, han har blitt meget stabil, deretter Raga, Cabestany og Freixa. Men de er foreløpig ikke stabile nok til å være øverst på pallen ofte nok. Er det ikke også slik at de er farlige fordi deres sykkelmerker er i konstant utvikling - i motsetning til HRD-Montesa ? Dette er ingen hemmelighet, jeg har nevnt det hos min produsent fordi utviklingen har stanset. De tenker på den kommende 4-takteren og konsentrerer seg dessuten på utviklingen av roadracere for Rossi osv. Vi har den tyngste sykkelen og jeg er en av de tyngste førerne, det er et problem. I Barcelona har jeg fantastisk hjelp av Amos Bilbao som stadig kan finne på noe, jeg er ham meget takknemlig. Kommer 4-takteren til å drive sporten fremover ? Jeg har ingen formening om egenskapene i en 4-takter i og med at jeg aldri har kjørt en. Japanerne jobber med saken, men ved mitt besøk i Japan fikk jeg ikke en gang se en tegning. Jeg har ingen hastverk og ønsker ikke å foreta noe testkjøring før Amos sier at han er fornøy med sykkelen. Uansett - skal jeg bruke den, må den være bedre en min sykkel i dag. Hvordan har du forberedt deg til utendørs sesongen 2003 ? Som aldri før, de siste måneder har jeg vært i Spania (kjøpt et hus der) og trent daglig med Amos sitt program og assistanse, om kvelden har det vært fysisk trening i tillegg, det er intensiv og jeg føler faktisk glede med disse forberedelser. Hvor tar du din egenskap fra til å yte ditt maksimum hele tiden ? Enkelt, jeg hater å tape. Noen glemmer sitt tap allerede løpskvelden, jeg derimot - kan tenke på det en hel uke. Hvordan klarer du å motivere deg stadig på nytt ? Mit skifte fra Beta til Montesa var sluttlig en god avgjørelse. Alt var så enkelt hos Beta, det var så greit med alt sammen, jeg følte det som å være i en trygg familie. Med det nye merke og nye team måtte jeg tilpasse meg, anstrenge meg - derved så jeg en ny utfordring som drev meg fremover. I dag har jeg på nytt et mål - å oppnå Tarres sin rekord. Deretter kommer jeg til å kjøre så lenge jeg finner glede ved det. Hva gjør du med pengene du tjener ?  Jeg investerer i gamle hus, kjøper, restaurerer, selger. Når jeg slutter med trial kan jeg tenke meg å drive som megler. Men å slutte å kjøre motorsykkel - det kan jeg aldri tenke meg.

Til slutt viser vi et bilde som ble tatt i 1998, den gangen arrangerte TrialAvisa's redaktør en treningsavtale  med Martin og Dougie Lampkin. Det ble hold 3 treninger og bildet er fra en hel ukes opphold hos Lampkin i England.  Fra venstre Geir Børre Pedersen, Morten Hofland, Tor Inge Ommundsen, Lars Olsen, Dougie og Martin Lampkin. På bildet mangler Ola Andre Svendsen som også var med i opplegget. Gutta fikk mye ut av dette, Særlig Ola Andre. Det som er bemerkelsesverdig er at Lampkin gjorde dette mer eller mindre gratis - bare for å hjelpe til !

                                                       Maarten Mager