Classic-trening hver torsdag på Lunner

Petter Kristoffersen, Jarle Stensbye og Arne Petter Morstad er faste deltakere på torsdagstreningene

Torsdag, kl 18 hos Lunner Motorsport i Nittedal. Motorcrosskjørerne freser rundt, men på parkeringsplassen er det andre godinger som lesses ut: En Honda 4-takt 1983, en Bultaco, en Fantic. Akkurat i kveld er det bare tre kjørere (pluss en «rekrutt»  Rune Skalstad, som har planer om en prøvetur på Fanticen til Arne Morstad), men miljøet teller fler. En kommer ofte hele veien fra Kongsvinger for å møte likesinnede!

Lunner motorsport har anlegg for både cross, enduro og speedway, og Classic-kjørerne har laget seksjoner langs enduroløypa (NB: der det ikke kjøres  enduro på torsdager!) 
Classic Trial i Norge er kanskje et lite miljø, men kvaliteten er upåklagelig: Under 47-års racet i Linkøping forrige helg ble det tredobbelt seier til Lunner i B-klassen. (pre 85 / 2-takt )
1. Arne Morstad   1  (prikker sammenlagt lørdag og søndag)
2. Jarle Stensbye 3
3. Rolf Berven       4
 
 
Gutta på trening kjører, svetterog flirer. Jarle har problemer med sin egen sykkel, og får låne Fanticen – Rune er uansett ute med cross-sykkel. Det viser seg at sykkelen ikke går skikkelig, Jarle må ned og mekke. Det hagler med historie, informasjon om sykler og Classic-klasser så det er vanskelig å få med seg alt! Det er klart at det er mye erfaring samlet over styrene her!
Arne Petter Morstad / Bultaco
Primus motor er Arne Petter Morstad, som begynte med trial i 1967 – det var fetteren Ragnar Snellingen som tok han med. På den tida var trial som organisert sport i Norge var ganske ny, det gikk i cross-sykler med «kjempedigre drev», ombygde Temposykler og mopeder og aldersgrensene fulgte førerkortkravene.
Arne la opp i 1975 til fordel for «kjerring, unger og hus», og hadde pause til 1986 – så begynte han motorsykkelbutikk, og kjørte cross og enduro en tjue års tid til kroppen begynte å protestere sånn litt etter han var rundet 55 (!). Og kom deretter tilbake til sin første kjærlighet, trialsykkelen!
Petter Kristoffersen  gikk i klasse men «Jannis» på skolen og ville jo gjerne prøve  – men fikk ikke lov: «Og den gangen hadde man jo resoekt for foreldre..»  Dermed var han borti 30 år da han omsider begynte med trial tidlig på åttitallet. Han har vært borte fra miljøet helt til nylig, da han kjøpte tilbake samme type sykkel: en Honda 4-takt 1983, som også var Hondas første trialsykkel. Akkurat dette eksemplaret har gått i Japan som gatesykkel og er i prima stand – de syklene han hadde sjøl solgte han jo, men angrer! Honda var ikke topp konkurransedyktige da de kom, på grunn av for lite motorkraft – men lette og fine å håndtere passer de flott til classic.
Petter Kristoffersen / Honda 1983

Jarle Stensbye begynte med trial i 1979, da han kjøpte en Bultaco, og fortsatte med enduro etter trialkarrieren. Han har en Montesa 1979, men ønsker seg en Fantic 200.. Siden Montesaen er «under arbeid» prøver han seg på Morstads Fantic han også.

Jarle Stensbye på lånesykkel
 
Classic-trialen «vokser som tusan» forteller de – i løpene i Sverige har det økt fra et femtitalls deltakere for få år siden til 84 nå i helga. Det er en rekke ulike klasser – se resultatlista over – og nå nylig kom også klasse for monoshock der kravet er luftkjøling og trommelbrems. Er kjøreren gammal nok er det dessuten en klasse «Grey Beard» uten krav til sykkel- her var eldste deltaker i Linkøping Karl-Erik Lundberg på 80 år!   » Våre» kjørere deltok i B, mens seksjonene på Lunner tilsvarer nærmere A-nivået i løpene ute, så de er godt rustet for eventuelle opprykksplaner. 
 
Alle som vil er hjertelige velkomne på trening -hver torsdag kl 18 på Lunner, men gutta trener også på Oslo Motorsenter i Hvervenbukta. Ta kontakt med Arne Petter Morstad! ( arnep@husaberg.no)
Rune Skalstad gikk på Apalløkka Skole, der Gunnar Klevjer hadde motorgruppe. Klevjer startet motorsenteret på Haugenstua som fremdeles er i drift, arrangerte NM i mopedtrial på Økern hvert år – og mye mer! Runes første egne sykkel var en «jernhingst» Bultaco 320 – og nå ønsker han seg en gammal goding han også.

 

 Lunner Motorsport er godt fornøyd mer å være ledende innen norsk Classic Trial, og funderer på å lage et eget løp. Det har jo ikke vært noen voldsom oppslutning rundt klassen i de ordinære løp den har vært satt opp, men kanskje vil det fenge med et eget arrangement?