Provekjort Beta 4T
Startside ] Opp ] Laia - aarets sportutoever ] [ Provekjort Beta 4T ] 4t syklene kommer ] Nytt trialmerke ] Soknadskjema til TTN ] Montesa i Norge ] Soppelaksjon ] Lampkin til Beta ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06

 

 

23.03.07

TrialAvisa prøvekjørte Beta 4T.

Etter positive omtaler i utenlandske media, var det spennende å få anledning til å få et eget inntrykk.

Det er ikke lett å få tak i den nye Beta Rev-4T, i følge opplysninger skal det bare produseres 200 stk i 2007 og Beta ønsker å distribuere disse til flest mulig land for å gjøre den kjent. Men nylig ankom et eksemplar til Norge og importøren inviterte til prøvekjøring.

Ved å betrakte sykkelen i detaljer virker den "ferdig" det er ingen ting som tyder på prototype eller forsøksserie.

Det ble sagt at den er vanskelig å starte - men for meg kom overraskelsen i at den alltid startet etter 2 til 4 tråkk. I tillegg har kikken en slik utveksling at det krever liten muskelkraft. Men så kom neste overraskelsen: Med hjelmen på plass og litt lyd av andre sykler i nærheten lurte jeg på om den virkelig hadde startet ?  Noen små vibrasjoner tydet på det og ved å høre litt godt etter så kunne en høre den lave behagelige basstonen av en firetakter.

Myk clutch og lett trykk på girpedalen - så er man i gang. Gir opp til 2. med det samme, den rusler bortover på de laveste turtall, du kjører 8 tall på tomgang uten rykk og napp, virker nesten som om motoren aldri stopper. På 3. gir rusler du bedagelig gjennom skogen, lyden er minimal. Skal du opp noen lette stigninger med små kanter så legger du inn 2. gir og lar den rusle oppover. Ideell sykkel for en Gubbe.

Men hva så når utfordringene kommer med noen høye kanter og eller lange bratte bakker ?  No problem - men du må gi gass. Du som er vant med en moderne totakter (jeg sammenligner med min Sherco 2,9) er vant til at med få mm på gas håndtaket skyter 2T øyeblikkelig fart, forhjulet løftes kvikt over kantene og du må bruke rutinen for ikke å spinne løs eller steile rund. Med 4T er det annerledes og jeg ble skuffet over kraften - inn til jeg ga mer gas. Motoren drar villig opp i turtall og derved kommer hestene (maks turtall ligger på ca 11.000) i tilstrekkelig mon. Man må altså legge om stilen, har man rutine med 2T kan det muligens ta noe tid, en bør dog ha i mente at på glatt underlag viser 4T sin fordel. Her er det altså for og imot. For førere som først og fremst vil kjøre middels seksjoner, ha det gøy og kjøre trial uten krav om å mestre de verste utfordringer kan 4T åpne en ny dimensjon.

Sykkelen veier en par kg. mer en sin 2T søster, i følge ekspert testen i TRIALSPORT mente elitekjørerne at balansepunktet var litt høyere og derved balansen bedre på Rev-3 2T. For toppkjørerne kan det nok stemme i og med at de føler de små nyanser. Jeg selv (som har dårlig balanse) kunne kjenne at jeg holder balansen lettere på min Sherco som også er merkbar lettere. Men til gjengjeld kan man si at i knut-seksjoner må du være med fingrene på clutchen hele tiden for å justere og tilpasse, med 4T trenger du dette ytterst sjelden, den lar du bare rusle og du kan konsentrere deg fullt ut på sporet og hindrene.

Konklusjonen: En "ferdig" sykkel med behagelige egenskaper. Fordelaktig for førere som først og fremst vil nyte trialsporten for trimm og gøy - men den har også krefter som kan tilfredsstille eliteførere - bare de venner seg til kjørestilen. Trenden går til stadig flere 4T, Montesa har solgt meget bra i Europa, Sherco sin har vist seg å være kraftig, Scorpa kommer.  For min del har jeg fått et problem, må sjekke bankkonto og ta en avgjørelse !

                                                               Maarten Mager

wpeA.jpg (85503 byte) Beta T4 wpeC.jpg (68010 byte) Motoren er smal som 2T wpe13.jpg (75239 byte) En kompakt konstruksjon
wpeF.jpg (85959 byte) For tekniske detaljer "inne", se tidligere omtale. wpe15.jpg (68587 byte) At den har nok krefter beviste Joa Hindren ved å kjøre de tøffeste bakkene (ved treningssamling i Søgne sist helg)