23.03.07
TrialAvisa prøvekjørte Beta 4T.
Etter positive omtaler i utenlandske
media, var det spennende å få anledning til å få et eget inntrykk.
Det er ikke lett å få tak i den nye Beta Rev-4T, i følge
opplysninger skal det bare produseres 200 stk i 2007 og Beta ønsker å
distribuere disse til flest mulig land for å gjøre den kjent. Men nylig ankom
et eksemplar til Norge og importøren inviterte til prøvekjøring.
Ved å betrakte sykkelen i detaljer virker den
"ferdig" det er ingen ting som tyder på prototype eller
forsøksserie.
Det ble sagt at den er vanskelig å starte - men for meg kom
overraskelsen i at den alltid startet etter 2 til 4 tråkk. I tillegg har kikken
en slik utveksling at det krever liten muskelkraft. Men så kom neste
overraskelsen: Med hjelmen på plass og litt lyd av andre sykler i nærheten
lurte jeg på om den virkelig hadde startet ? Noen små vibrasjoner tydet
på det og ved å høre litt godt etter så kunne en høre den lave behagelige
basstonen av en firetakter.
Myk clutch og lett trykk på girpedalen - så er man i gang. Gir
opp til 2. med det samme, den rusler bortover på de laveste turtall, du kjører
8 tall på tomgang uten rykk og napp, virker nesten som om motoren aldri
stopper. På 3. gir rusler du bedagelig gjennom skogen, lyden er minimal. Skal
du opp noen lette stigninger med små kanter så legger du inn 2. gir og lar den
rusle oppover. Ideell sykkel for en Gubbe.
Men hva så når utfordringene kommer med noen høye kanter og
eller lange bratte bakker ? No problem - men du må gi gass. Du som er
vant med en moderne totakter (jeg sammenligner med min Sherco 2,9) er vant til
at med få mm på gas håndtaket skyter 2T øyeblikkelig fart, forhjulet løftes
kvikt over kantene og du må bruke rutinen for ikke å spinne løs eller steile
rund. Med 4T er det annerledes og jeg ble skuffet over kraften - inn til jeg ga
mer gas. Motoren drar villig opp i turtall og derved kommer hestene (maks
turtall ligger på ca 11.000) i tilstrekkelig mon. Man må altså legge om
stilen, har man rutine med 2T kan det muligens ta noe tid, en bør dog ha i
mente at på glatt underlag viser 4T sin fordel. Her er det altså for og imot.
For førere som først og fremst vil kjøre middels seksjoner, ha det gøy og
kjøre trial uten krav om å mestre de verste utfordringer kan 4T åpne en ny
dimensjon.
Sykkelen veier en par kg. mer en sin 2T søster, i følge
ekspert testen i TRIALSPORT mente elitekjørerne at balansepunktet var litt
høyere og derved balansen bedre på Rev-3 2T. For toppkjørerne kan det nok
stemme i og med at de føler de små nyanser. Jeg selv (som har dårlig balanse)
kunne kjenne at jeg holder balansen lettere på min Sherco som også er merkbar
lettere. Men til gjengjeld kan man si at i knut-seksjoner må du være med
fingrene på clutchen hele tiden for å justere og tilpasse, med 4T trenger du
dette ytterst sjelden, den lar du bare rusle og du kan konsentrere deg fullt ut
på sporet og hindrene.
Konklusjonen: En "ferdig" sykkel med behagelige
egenskaper. Fordelaktig for førere som først og fremst vil nyte trialsporten
for trimm og gøy - men den har også krefter som kan tilfredsstille
eliteførere - bare de venner seg til kjørestilen. Trenden går til stadig
flere 4T, Montesa har solgt meget bra i Europa, Sherco sin har vist seg å være
kraftig, Scorpa kommer. For min del har jeg fått et problem, må sjekke
bankkonto og ta en avgjørelse !
Maarten Mager
Beta T4 |
Motoren er smal som 2T |
En kompakt konstruksjon |
For tekniske detaljer "inne", se tidligere omtale. |
At den har nok krefter beviste Joa Hindren ved å kjøre de tøffeste
bakkene (ved treningssamling i Søgne sist helg) |
|
|