Aldersgrense i Seniorlag post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06
|
13.10.07Leder av Trialkomiteen har send oss følgende brev.
Hei!
Flotte bilder fra Karmøy, og du har også fått
med deg en sliten og glad komiteleder på pallen. Nå håper jeg bare at enda
flere veteraner får øynene opp for hvor gøy dette er. Jeg skal ikke skrive
så mye om løpet, men jeg føler at jeg må kommentere det du skriver om at
komiteen har en oppgave i forbindelse med få seniorlag. Da vi innførte 125 i
individuelt NM junior, innførte vi også den grensen at man kunne være
junior til og med det året en fylte 18. Begrunnelsen var at de som kjørte
internasjonalt skulle få kjøre nasjonalt mesterskap på samme sykkeltype, og
at vi generelt ønsket at yngre førere gikk over til 125. Komiteen foreslo
den gangen å opprettholde 16-årsgrensen i NM lag. Vi forutså det problemet
at det ville bli få lag, siden det dessverre er slik at veldig mange legger
opp nå de kommer opp i 18 - 19 års alderen. På sikt foreslo vi å
innføre 125 for junior også for lag, men vi ønsket å vente til den
sykkeltypen ble mere utbredt. Nå kom det et motforslag fra salen under MSK
den gangen som gikk ut på at det skulle være 18 år og fri motorstørrelse
for junior på lag, og det forslaget fikk flertall. Dermed gikk det som
forventet. De siste årene har det vært 5 lag, men i år ble det altså et
avbud. Det er forøvrig ingen ting i veien for at man kan delta på laget
fra det året man fyller 13, så dagens regler er ingen hindring. Husk at det
egentlig ikke er noe som heter senior. Det heter NM lag, og alle kjørere fra
13 år, uansett kjønn, kan delta. Dette gjelder forøvrig også NM
individuelt, selv om mange fortsatt går rundt og tror at vi den gangen innførte
en 18-årsgrense. Det er klubbene selv som tar ut sine lag, og det er de
som velger om unge toppkjørere skal være med på juniorlaget, eller om de
skal "skrape sammen" nok førere til et seniorlag. Ser vi på bildet
av seniorpallen, vil vi se flere fjes som ikke har vært så vanlige å se
rundt om på statusløpene ellers i år. Det kan derfor synes som om det
er i junior den høyeste statusen ligger, og at seniorklassen for mange bare
er blitt en hyggetur.
Med dette sparker jeg ballen videre, og hevder at
det er klubbene på motorsportskonferansen som må si hvordan de vil gjennomføre
både Norgescup og NM, så skal vi i komiteen sørge for at demokratisk
fattede vedtak i størst mulig utstrekning blir gjennomført, selv om det
formelt sett er NMF's styre som beslutter spesialreglementene.
Mvh Tor Linnerud
|